fredag 25 september 2020

Renovera nuvarande portfölj? Lösa reflektioner.

 Ständigt ser, läser och hör vi hur profil X redogör för en modellportfölj, som densamma inte själv applicerar likväl ändå skapar. Lika ofta ser vi hur person Y ger råd om såhär skulle jag göra om jag började idag. Och ofta, om än kanske inte lika ofta, kan vi läsa inlägg såsom det Olle skrev om att utvecklas och vi har även sett samma från bloggkollegan Utdelningscyklisten. Jag tror att denna utvecklingsprocess är något som alla går igenom, oavsett om du från början var en renlärig utdelningsinvesterare, värdeinvesterare eller en mer tillväxtorienterad sådan. Lika ofta tror jag att alla, i alla fall någon gång, är/har alla av dessa strategier.

Min strategi är att fokus – huvuddelen av portföljen – är på utdelningsvänliga bolag, men jag har också mer och mer kommit att förstå vikten av att även få in de mer (snabb)växande bolagen, såsom Facebook, Prosus, ChemoMetec och StoneCo, men även det senaste tillskottet Sofina S.A. Innan jag ens kom in på utdelning var jag den som mer jagade värde och här lärde jag mig mycket via den numera nedlagda tidskriften Värdepappret.

Min portfölj består idag av dryga 50 bolag och det säger sig självt att det är omöjligt att hålla bra och full översyn på samtliga. Detta speciellt om du även har ett arbete som du dagligen går till. Emellertid har jag vissa bolag som jag inte bedömer kräver så mycket översyn, såsom Investor, Latour, Svolder, Sampo et cetera, vilket absolut skall problematiseras. Likväl kvarstår faktum.


Läs vidare på Trade Venue och oroar du dig för eve. affiliate är din oro, likt alltid, obefogad.

Trevlig helg!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar