söndag 29 november 2020

Intervju med Simon - del 2 - strategi

 Min strategi är ganska simpel när det kommer till investeringar och här kommer det nog inte vara något nytt under solen. Jag har sett många på twitter yttra liknande filosofier bättre förpackat än såhär men detta är mina ord på min strategi. 

Jag är i grunden rätt koncentrerad och har ca 6–8 bolag i portföljen där det största i perioder kan utgöra 40–50% av totalen. Jag letar efter bolag som i mitt tycke är väldigt kvalitativa men som ännu inte blivit upptäckta av de breda massorna. Bolagen saknar nästan alltid analystäckning och av någon outgrundlig anledning hittar ofta retailers till alla möjliga obskyra “bluffbolag” men missar de riktiga guldkornen, vilket jag såklart är tacksam för. Ett kvalitativt bolag för mig har en mycket stark marknadsposition i en starkt växande marknad eller underliggande nisch, en bra produkt, management med bevisat gott omdöme samt stark finansiell historik (eller tydliga tecken på stark finansiell utveckling i närtid). Detta tillsammans med antaganden om ökad skalbarhet med volym tack vare en god affärsmodell brukar utgöra en oerhört fin jordmån för en lyckad investering. 

Läs vidare på Trade Venue och må du skapa dig en härlig advent!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar