onsdag 9 juni 2021

Pinterest - pricing power & ARPU

 Pinterest egenutvecklade ai har en djup förståelse för sina användare, vilket kan hjälpa marknadsförare att rikta sina annonser på ett mycket effektivt sätt. De senare, dvs. de som vill köpa och rikta reklam, kan skapa flera olika typer av annonser (statiska bilder, video eller samlingar), och Pinterest kan leverera dessa annonser till relevanta användare via deras hemflöde eller sökresultat.

Till skillnad från andra sociala plattformar tenderar annonser på Pinterest att kännas sig mer … hm, organiska (skapa gärna konto och ”surfa runt”). Användare kommer till plattformen för att hitta nya idéer, så i stället för att förringa upplevelsen kan relevanta annonser faktiskt hjälpa till att ge inspiration och minska friktionen mellan att hitta och köpa en produkt. Det är bra för marknadsförare, vilket en studie av Neustar visar. Här framkommer att avkastningen på annonsutgifterna för detaljhandelsmärken är två gånger högre på Pinterest jämfört med andra sociala medier.

Pinterests position, men framför allt dess ai, som ett inspirerande verktyg har en annan fördel: det ger företaget möjlighet att förutsäga trender innan de blir stora och utbredda runt om i världen. Varje år publicerar företaget Pinterest Predictions-rapporten, som använder trender i sökdata för att identifiera idéer och ämnen som snart kommer att bli populära.

Exempelvis visar den aktuella rapporten att sökningar efter "cloffice idéer" har fördubblats jämfört med förra året. Om du inte känner till termen står det för en garderob som görs om till ett hemmakontor (ie. closet + office). Den informationen är värdefull för marknadsförare, eftersom det kan hjälpa dem att justera annonsinnehåll för att bättre engagera användare.

Läs vidare på Trade Venue och gillar du vad du läser - put a pin on it.... förlåt. Det var t.o.m. lågt för att vara från mig...

Ta hand om dig och dina närma.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar