torsdag 11 november 2021

Tillväxt vs. värde

 Människan älskar att sätta etikett på saker och ting, men även andra människor. ”Den tråkiga”. ”Den där jobbiga j****n” e.d. är inte så sällan förekommande epitet, eller mer korrekt kategori. Det blir det sistnämnda för sällan har vi inte bara en ”jobbig j***l” i vår bekantskapsomkrets, utan ofta finns det ett par, via vänners vänners bekanta, sådana. Dessa placeras under ett och samma tak – en kategori.

Det talas ofta om att man kan investera i tillväxt – growth – eller värde – value. Detta är kategorier och exempel på bolag kan här vara Unity och ICA. Att dels kategorisera sig själv som tillväxt- eller värdeinvesterare behöver inte vara fel. Samma sak när man letar efter bolag. Emellertid tror jag att det många fall kan vara en tankefälla. Istället försöker jag tänka att jag vill investera i bra bolag. Om du eller någon annan kategoriserar dessa som tillväxt eller värde är för mig irrelevant. Växer inte, om än inte lika kraftigt, bolag såsom just ICA, Costco, Wallmart med flera?

Läs vidare på Trade Venue. Som alltid önskar jag dig en härlig dag.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar