fredag 19 augusti 2022

Utdelningar sedan 2015

 Sommaren 2015 valde jag att fullt ut fokusera på en mer utdelningsorienterad strategi med vetskap om dess för- samt nackdelar. Det finns ingen sorts universal strategi som passar alla likt handen i handsken. Alla måste vi anpassa för att strategi X ska passa oss (och därmed bli strategi Y). Vi kan – och bör – finna inspiration, hjälp och stöttning av andra, såväl erkända investerare såsom Warre och Calle, men också de som vi har nära oss och som har varit med under en lång, lång tid. Som alltid ska man aldrig ta rygg, utan enbart låta sig inspireras. Det är, som jag och många andra redan skrivit, dina pengar och därmed ditt liv. Att då inte ha en utarbetat och noggrant genomtänkt strategi och därmed inte vet varför man äger bolag M, N och P är lika inget annat än skadligt.

Jag har valt utdelningsstrategin då mitt mål är att ha ett kassaflöde som år efter år växer. Syftet är dels att dessa ska bekosta alla mina omkostnader, dels ge mig en trygghet. Som grupp är min ambition att bolagen kommer öka sin utdelning envar år (borttaget händelser likt Corona, då politiker hindrade flera bolag från att dela ut om man mottog bidrag).  Kan de som grupp höja sin utdelning med 4 % per år är jag mer än tacksam, då jag inte, på lång sikt, förväntar mig en inflation som överstiger den nivån. Skulle den det tror jag också att bolagen kommer gå från ett snitt om cirka 4 %:s höjningar per år till att ligga kring just inflationen. Tror – inte ”vet”.

Läs vidare på Trade Venue. Det är fredag och därmed nalkas en helg. Jag önskar dig en god sådan!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar