fredag 11 november 2022

Fredag (suck)

Att ha rubriken ”fredag (suck)” är lite som att skriva ”jag har egentligen ingenting att skriva, men vill enbart skriva av mig.” Till viss del finns den känslan hos mig, men det finns även lite andra tankar jag vill ta upp.

Under veckan har det varit flera som skrivit att de väntar på att kunna köpa lågt värderade amerikanska bolag så fort dollarkursen relativt den svenska kronan - USD/SEK - minskat och är tillbaka på de historiskt normala nivåerna (anchoring). Kanske är det dit som dollarkursen är på väg, kanske inte. Dock tror jag inte på den utopiska skildringen att man väl där och då kan köpa lågt värderade kvalitetsbolag. Snarare tror jag att de tidigare låga värderingarna då kommer vara medel, men mer sannolikt höga. Jag har tidigare skrivit om hur jag valt att förhålla mig till den höga valutakursen och har ej ändrat på det. Jag tror det är större sannolikhet att ett bolag såsom T Rowe Price Groups aktiekurs slår dollarns utveckling/avveckling under en lång tid. Jag kan absolut ha fel, men detta är hur jag har valt att agera sedan den första januari 2022.

Läs vidare på Trade Venue. Jag hoppas att du får en härlig helg. Förlåt - inte "får" (ty inget sådant ges) - utan mer att du skapar dig en sådan, god helg alltså. Saker och ting tenderar att bli så som vi lagar för dem.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar