lördag 21 januari 2023

Över- och underskattning

Roy Amara, amerikansk forskare och inte sällan citerad futurist, sade ”We tend to overestimate the effect of a technology in the short run and underestimate the effect in the long run.” Jag tror vi är manga som är benägna att hålla med om det budskapet och inte bara gällande teknologi, utan om mycket.

Jag är inte den första eller enda som skrivit om hur jag upplever att jag för varje bok bygger på mitt inre, mentala bibliotek, eller hur jag för varje bolagsanalys upptäcker att jag blivit lite, lite bättre på att identifiera faktor X och Y samt hur att reflektera och tänka kring värdering. Träning. Matlagning. Oavsett vad vi väljer att göra och sedan fortsätta ägna tid och energi till detta leder till utveckling. Dag för dag förnimmer vi den knappt, men över år, såsom fem eller till och med tio, kan vi se tillbaka på en vandring ingen annan än… ja, effektfull. ”Tänke jag verkligen så den där sommaren 2013?”. ”Hur kunde jag tro och tänka så om det bolaget…!?”.

Emellertid kommer insikter om insats relativt resultat först efter att såväl en som två minor bestigits, för i början av näst intill allt vi tar oss an tycks processen vara densamma:

Läs vidare på Trade Venue. Jag vill önska dig en avkopplande lördag och en lika avkopplande helg!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar