onsdag 18 januari 2023

Värde(investering)

Jag har vid ett flertal tillfällen skrivit om ACT, acceptance and commitment therapy, och hur jag finner den modellen tacksam. Den belästa känner säkert igen sinnesrobönen och dess likhet med behandlingsmodellen: ”Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra och mod att förändra det jag kan samt förstånd att inse skillnaden”.

ACT. Att acceptera att det råder X och att du har två val i hur att förhålla dig till detta; acceptera och förhåll dig till det, eller acceptera inte och försök att ändra samt justera för att X ska bli Y. Går det att ändra X till Y och att du blir mer tillfreds av det – gör det. Kan du inte ändra X till Y finns ingen anledning att lägga ned tid och energi på en redan på förhand fruktlös mission. Acceptera istället att detta är vad som gäller, hur mental och fysiskt jobbigt det än är.

Läs vidare på Trade Venue. Som alltid vill jag önska dig en avkopplande, men produktiv, dag!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar