onsdag 10 juli 2024

Intervju med Kaapoo - med Nintendo som glädjekälla

 Ett ständigt återkommande tema på denna blogg är Nintendo. Jag har tidigare skrivit om såväl bolaget som, om än mer indirekt, mina minnen av de spel som bolaget fick mig och mina vänner att lägga ned åtskilliga timmar på under vår uppväxt. Det börjades med NES och spel såsom Super Mario Bros. 3 och när vi tagit grönt kort blev det Zelda, Kid Icarus, Ducktales, Punch-Out, Piff & Puff, Ice hockey, Castlevania och så vidare. Det var dock inte alla av oss som klarade av att ta det vita kortet, för många var det som gick bet på Ghost& Goblins

Från NES var steget till SNES inte långt och här fortsatte sedan kvällar samt helger att ägnas än fler spel och ett minne som verkligen har etsat sig fast är hur drygt 8–9 vänner och jag kunde sitta med dels Mario Kart, dels Super Street Fighter för att köra turneringar. Papper och penna för att logga resultat, godis från City Godis (en butik som sålde andrahandssortering. Om jag ej minns fel var priset 4,9 kr/hg kring 1995-1998), läsk från Nine to Nine (importerad Pepsi Twist alt. Coca-Cola), en toastmaskin som gick varm när vi blev hungriga på formfranska, Bregott och gräddost och så vidare. Förstå mig rätt, för vi bodde inte framför tv-skärmen, snarare tvärtom då vi alla spelade fotboll, basket, handboll med mera, men absolut blev det en timma här eller där på lediga dagar eller på helger.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en god lillördag!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar