torsdag 23 oktober 2014

En svensk börs på Prozac

För er som hittat till denna blogg har märkt att det gått en lång tid sedan mitt senaste inlägg. Orsakerna är många; en del av dem personliga på den nivå att jag ej vill nämna dem här.

Som jag skrev i mitt första inlägg ämnade jag köpa Protector, H&M samt Mekonomen. Har jag köpt dem? Svaret är...ja.

Dock, jag valde att vänta, vilket visade sig vara rätt. Dock, jag kom att vänta lite för länge och missade början av den Prozac-liknande uppgången som rådat sedan drygt en vecka tillbaka. Grämer jag mig? Ja, till viss del. Dock, hellre missa en liten del av en potentiell uppgång än att köpa när botten ännu en nåtts.

Nu finns det flera som skakar förtvivlat på huvudet och säger att man ska köpa i nedgångar och att rött är den djärves favoritfärg. Till stor del håller jag med, men jag är inte "den djärve". Jag är en amatör som hellre tar ett lite och någorlunda mer tryggt steg, än ett steg mitt ut i mörkret. Kanske kommer detta beteende hos mig ändras under bloggens gång, kanske kommer jag bli mer härdad? Tiden får svara på detta. Jag är tillräckligt ärlig mot mig själv och ser hellre att jag kan sova någorlunda tryggt om natten än ligga och vånda över inköp som kan varit lika klockrena som (o)klockrena (eget ord, som jag avser söka patent på någon gång under min livstid)

Och visst, till alla som säger att man ska sprida ut köpen över tid, för att undvika köpa såväl på toppen som botten. Tiller säger jag: helt sant och rätt. Dock, se mitt resonemang ovan.

Till köpen. I långa loppet ämnar jag bygga en utdelningsmaskin, men en sådan tar mycket lång tid och kräver mycket kapital. Således kör jag en blandning, där jag köper såväl stabila utdelningsbolag som andra som faller inom "tillväxt"-kategorin.

Under vecka 42 och 43 i nådens år 2014, har följande bolag införskaffats:

H&M                   Gav: 281 kr                          18,5 % av väskan
Protector              Gav: 36,40 NOK                 19 % av väskan
Vardia                  Gav: 25,60 NOK                 19 % av väskan
Mekonomen        Gav: 151,00 kr                     9 % av väskan
Castellum            Gav: 108 kr                          16,5 % av väskan
Amhult                Gav: 39,50 kr                       9 % av väskan
Industrivärden     Gav: 121 kr                          9 % av väskan

Aktier: 66, 12 %
Likvider: 33, 88 %

Idag är jag extra glad över Vardia, som börjar återhämta sig med råge. Dagens uppgång på lite över 8 % kanske var lite i överkant, och jag tror ett en viss nedgång/stabilisation är att vänta. Oavsett tror jag på en kurs över 30 NOK innan rapporten i november. Skulle en liten dipp komma kan jag absolut tänka mig att öka.

Jag hade funderingar att köpa Betsson under denna period som varit, men valde att avvakta. Kommer ännu en dipp så kommer jag dels öka i nuvarande, dels överväga köpa nyss nämnda.

Jag kommer inte skriva långa analyser av ovan nämnda bolag. Inköpen har gjort på research samt analyser. Dock, att skriva ned alla dessa är ett företag jag inte orkar med i nuvarande stund. För er som vill läsa om dessa bolag rekommenderar jag de bloggar jag följer (finns i listan i högra marginalen).


Har ni fyndat i nedgången? Vilka bolag har ni införskaffat och vilket bolag tror ni kan vara det bästa att äga sista delen av 2014? Vad anser ni om portföljen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar