måndag 27 augusti 2018

Sons of the Sky

Att hjälpa andra att förverkliga sina drömmar har flera gånger diskuterats och jag minns fortfarande varje sekund av hur många twitterprofiler och bloggare hjälpe mig att göra just detta - att genomföra min dröm. Sommaren 2016 öppnade jag min Kickstarter i syfte att finansiera mitt bokprojekt om härföraren tillika konsuln Gaius Marius. Gensvaret var enormt och än idag får jag rysningar av vilket vackert stöd jag fick. Ännu en gång vill jag tacka alla som var med och bidrog. Därtill hoppas jag att ni fann boken läsvärd. En som gjorde det var Egon och jag tackar ännu en gång för hans recension.

Jag upplever mig alltid att ha äran och nöjet att omgärdas av trevliga, vetgiriga, kompetenta och målinriktade elever. Ständigt, och detta är ingen hyperbol, blir jag förundrad över det driv och den vilja som finns att både lära sig och utvecklas. Detta gäller inte bara kring deras skolprestationer, utan även deras fritidsintressen. Jag har just nu ett par elever som har startat ett eget företag, där de åker omkring och föreläser om psykisk ohälsa. Dessa två elever har själva lidit av just detta och när de höll sitt föredrag för mig och alla mina kollegor innan vi gick på semester i juni var det nog få (läs: ingen) som satt oberörd. Det var lika hemskt som givande och viktigt att få ta del av deras erfarenheter. Att de idag klarar av att stå inför +100 personer, såväl vuxna som elever i deras egen ålder, och berätta om hur de var slavar under sin prestationsångsst och alla osynliga tillika outtalade krav, är inget annat än imponerade. De vann sin kamp och nu hjälper de andra att dels undvika en liknande, dels få hjälp och stöd. Intressant är att de snart kommer att starta ett samarbete med förra årets vinnare av Zlatans Number 10 - Locker Room talk.

Bildrättigheter: Sons of the Sky

En annan elev, som tog sin student sommaren 2017, mailade mig för en vecka sedan och berätta att han och hans band - Sons of the Sky - äntligen har fått sitt album klart. Denne elev, Edvin Hornbrink, berättade om sitt band då han var elev på min arbetsplats och jag fick då äran att lyssna på några låtar ur deras repertoar. Jag hade först mina tvivel, men jag blev extremt överraskad. Det var bra, riktigt bra faktiskt. Jag fick vibbar av Dropkick Murphys, Queen och Green Day(!). Emellertid sticker Sons of the Sky ut och det är ingen sorts rip-off som de har givit sig på.

"[...]årets mest schizofrena band[...]"

Som jag skrev skickade Edvin ett mail förra veckan, då han visste att jag var intresserad och gärna ville stödja dem, och berättade att albumet släpps den 24 augusti på Spotify - således finns det ute att lyssna på. Då jag vill hjälpa honom och hans band att nå ut kändes det som att ett litet inlägg om dem var det minsta jag kunde göra. Jag bad dem berätta lite kortfattat om sitt band och... bär med mig/dem:

Bandet startades våren 2014 av barndomsvännerna Edvin Hornbrinck (bas) och Henrik Langemyr (sång) på en lokal teaterförening i hemstaden Motala. Under en paus mellan två föreställningar satte de sig på en trappa i Folkets Hus med en gitarr och en textrad och skrev där Sons of the Skys första låt - ''Heart Attack''. Under sommaren som följde rekryterades trummisen Filip Sehlin till bandet, och det var i dennes källare som större delen av sommaren och hösten 2014 spenderades.

Sons of the Sky började även repa på musikskolan i Motala och medverkade på flera konserter. Här tillkom även bandets första gitarrist Samuel Cederborg.

Våren 2015 medverkade de i Livekarusellen och avancerade hela vägen till semifinal under sitt första år. Revanschen smiddes inför våren 2016.

I nästa upplaga av Livekarusellen fanns bandets sista medlem med, nämligen gitarristen Wilmer Lilja. Denna gången gick det hela vägen till final på Dynamo i Norrköping, där de fick tredje mest röster från publiken. För att citera en musikjournalist från den kvällen ''årets mest schizofrena band''.

Epitetet kom ifrån det faktum att bandet plockar inspiration från många olika källor. Från Queen till Green Day och My Chemical Romance.


Sedan 2014 har Sons of the Sky deltagit i två livekaruseller, headlineat Pridefestivalen i Motala, spelat förband åt Dismissed samt musikalartisten Hanna von Spreti, ordnat två rockkvällar på Hallen i Motala samt ackompanjerat Lillkyrkans kör i en The Ark-konsert

Bildrättigheter: Sons of the Sky

Som jag skrev ovan tycker jag att man skall stödja andra och deras drömmar om man kan, såväl unga (som i detta fall) som de som har ett par år på nacken. Att skapa och producera musik är inget lätt uppgift och att döma av resultaten har Sons of the Sky lyckats att bemästra denna. Med bravur! Gå gärna in och följ dem på facebook och se nu till att lyssna på dem på Spotify. Sprid dem gärna till vänner och bekanta, allierade och fiender, höger- och vänsterpartier (Hmm... stryk det sista).

Som avslutning vill jag önska alla medlemmar i Sons of the Sky all lycka och välgång med att citera Mark Wahlberg i filmen "Rock Star": "Follow your dreams, cause we all die young".

Om ni vill stödja dem mer än att lyssna på dem samt att sprida dem till allt och alla är det enbart att kontakta dem på deras facebook!





1 kommentar:

  1. behöver du ett lån? Har du letat efter var du ska få ett lån? Har du försökt få någon form av lån? Ansök nu nu på? (carlosellisonfinance@outlook.com) om du vill få ett billigt lån. Lånet erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera