måndag 11 maj 2020

Nintendo - Game On eller Game Over?

Ett inlägg om Nintendo och att det kan vara en lockande investering. Hela inlägget finns på Trade Venue och ned är enbart ett litet utdrag.

Få, om ens någon, har inte en sorts relation till figurer såsom Mario och Luigi. Undertecknad kommer ihåg hur han i unga år fick ett Nintendo 8-bitars med Zelda samt Super Mario Bros 3, varav det sista lockade min far så mycket att min mor fick tvinga bort honom så jag och min bror kunde spela.

Sedan dess har mycket vatten runnit under ån och även om jag vill bli nostalgisk och gå in på SNES, Zelda: A link to the past, Metroid, Street Fighter II et cetera kommer jag ej så göra. Fokus är på Nintendo, som grundades redan 1889, och om de är av intresse att investera i.

Enligt sin egen hemsida definierar bolaget sig själva enligt: Nintendo Co., Ltd. med säte i Kyoto, Japan, är ett världsledande företag inom interaktiv underhållning. Nintendo har sålt fler än 4,3 miljarder spel och fler än 692 miljoner spelkonsoler världen över, och skapat älskade frontfigurer såsom Mario och Donkey Kong.

Nintendo har också lanserat välkända spelserier som The Legend of Zelda, Metroid och Pokémon. Nintendo tillverkar och marknadsför spelkonsolerna Wii U, Nintendo Switch, Nintendo 3DS och New Nintendo 3DS samt spel och tillbehör till dem. Därtill har de även merchandise.De främsta konkurrenterna på konsolmarknaden är Microsoft, med sitt Xbox, och Sony, med sitt Playstation. Sedan Sony lanserade sitt första Playstation (PS1) har de intagit toppositionen, medan Microsoft har legat på en god andraplats. Dessa har tagit enorma marknadsandelar från det herravälde som Nintendo hade under det gyllene 1990-talet och min amatörtolkning är att Nintendo var för självsäkra samt hade ätit sig mätta tillika tjocka.

Läs vidare på denna länk.

Allt gott!

/Sofokles



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar