måndag 4 maj 2020

The Intelligent Investor heltäckande recension & genomgång

Graham är för många vad Buffett är för andra. Att de båda har likheter kan till och med en blind individ se men det finns också skillnader. Att läsa The Intelligent Investor är ett råd jag gärna ger, men om man upplever sig sakna tid kan denna bra och heltäckande genomgång vara tacksam. Hela inlägget står att läsa på Trade Venue och nedan är bara ett utdrag.

Det finns många bra, adekvata och inte minst givande böcker för investerare. Bland de främsta, för att nämna några, brukar oftast titlar såsom One Up on Wall Street (Lynch, 2000), The Essays of Warren Buffett (Cunningham, 2013), Rich Dad, Poor Dad (Kiyosaki, 2003), The Most Important Thing (Marks, 2013), Investera som mästarna – från Aktiestinsen till Soros (Bernhardsson, 2010), Value Investing (Greenwald et al, 2004), Why Are We so Clueless About the Stock Market (Skonienczny, 2009),   The Little Book That Still Beats the Stock Market (Greenblatt, 2010) samt Common Stocks and Common Sense(Wachenheim, 2016). Utöver dessa finns ytterligare en bok som jag har funnit mycket givande och när jag för ett tag sedan fick en förfrågan om vilka finans- och investeringsböcker som har påverkat mig mest är nog Benjamin Grahams bok The Intelligent Investor den som intar förstaplatsen, även om det är jämt, riktigt jämt.
/Sofokles

2 kommentarer:

  1. Tycker det är trist att seriösa böcker som Malkiels A Random Walk Down Wall Street inte finns med.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  2. Hej Lars,

    Svarade på din kommentar på Trade venue:

    "Hej Lars,

    Tack för din kommentar! En bra bok och borde ha varit med, men som jag skrev: "en gräns måste dras någonstans".

    Förstå mig rätt, men jag läste en kommentar på Sparos blogg om att "Själv läser jag inte denna typ av böcker. Jag menar bli rik du behöver inte prestera mer än ligga i en hängmattan. Köp en uppburen bloggars endagarskurs för 6000kr. Köp en handbok i konsten att lyckas på aktiemarknaden. Det går inte till så. Man kan inte lära en svart man i Afrika att åka skidor med hjälp av en korrespondantkurs. Skulle bloggaren Sparo beslutat sig för att bli en radhuscasanova och tycker det är ett bra uppslag att läsa in en grundkurs i gynekologi hamnar vi i samma situation. Det kommer inifrån och ut inte tvärtom"

    ?

    Allt gott!

    /Sofokles"

    SvaraRadera