onsdag 27 maj 2020

Vete, Vapen och Virus

Det finns många böcker ute i den vida värden. Många av dessa är att betrakta strax under nivån "skräp", medan andra befinner sig på ytterlighetens motsatta sida. Boken Vete, Vapen och Virus är en av dessa och idag skriver jag om varför så är fallet. Hela inlägget finner du, likt alltid, på Trade Venue. Nedan är ett kort utdrag.

Jag har vid ett flertal tillfällen gett rekommendationer på litteratur. Vissa har varit strikt skönlitterära, såsom Jonathan Frantzéns FrihetJodi Picoults Små Stora Saker och Tara Westowers Allt som jag lärt mig, medan andra har varit mer fakta- och populärvetenskapliga, såsom Peter Frankopans Sidenvägarna: En ny världshistoriaYuval Noah Hararis Sapiens: En kort historik över mänskligheten, Malcolm Gladwells David och Goliat: Konsten att slåss mot jättar, Daniel Kahnemans Tänka, snabbt och långsamt , Max Tegmarks Livet 3.0, nämnda Hararis Homo Deus därtill 21 lessons for the 21 century amt Martin Bernals Svart Athena.

"[...]Är inte detta en fråga som tål att reflekteras på?[...]"
 

Samtliga av dessa är vad jag vill hävda ”måsteläsning”, men likt jag är jag och du är du är smaken som baken och viktigt är att du alltid utgår från dig, dina preferenser samt önskemål. Ibland passar vissa böcker och kategorier mer bra och i andra fall mindre bra. Även jag upplever det som så; ibland vill jag läsa mer utmanande vetenskaplig och/eller populärvetenskaplig litteratur, ibland mer skönlitterär och jag bedömer det som viktigt att exponeras och få av båda dessa kategorier, för hjärnan behöver en bred och varierad stimulans (likt kroppen behöver en varierad kost). Precis som vi behöver vila för att bygga upp muskler efter ett träningspass, behöver vi också läsa litteratur som stimulerar och får vår hjärna att ”bara flyga iväg”. Det är när vi vilar, sover, är avslappnade et cetera som 1+1 läggs ihop. Säkert har du upplevt det själv – hur du suttit och tänkt mycket fokuserat på ett problem och dess lösning, men inte kommit på den, för att sedan, när du sitter hemma på kvällen och Netflix rullar, fått ditt ”aha”-ögonblick.

Att läsa böcker likt Sapiens, Livet 3.0, Homo DeusSidenvägarna, nedan behandlade bok med flera är något som jag finne rmycket nöje i. Jag vill, i så hög grad som möjligt, "förstå". Jagvill få en uppfattning och svar på frågorna "hur", "när" och framför allt "varför". Att läsa nämnda böcker kommer garanterat leda dig till en mycket, mycket bred kompetens om människan, hennes historiska, nutida samt framtida tid, hennes samhälle (var det var, var det är och vart det, troligtvis, ska).

Läs vidare på denna länk.

Allt gott och trevlig lillördag!

/Sofokles

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar