tisdag 9 juni 2020

Prosus - framtiden är säkrad?

För cirka 10 månader sedan skrev jag om Naspers och deras då väntade avknoppning. Denna kom att ske under H2 2019 och idag gör jag ett litet besök i den nya delen - Prosus - som finns att köpa på den nederländska börsen. Hela inlägget finner du på Trade Venue och nedan är enbart ett litet utdrag.

För nästan exakt ett år sedan, eller för att vara exakt; den 22/6 2019, skrev jag ett inlägg om Naspers och deras planerade avknoppning Prosus. Efter diverse administrativa motgångar kom denna att ske och medan förstnämnda kom att stanna kvar på den sydafrikanska börsen, kom den sistnämnda att introduceras på den nederländska dito den 18 november 2019.

Således är Prosus fortfarande barnet, men relativt såväl det nederländska som DJ och OMX GI:s index har detta ”barn” visat att ordspråket ”gammal är äldst” kan ifrågasättas. Självklart är det för tidigt att säga, men när jag studerar de bolag som ryms under investmentbolagets paraply finner jag det troligt att här finns en mycket fin uppsida, vilket även herrarna bakom podden ”Game of Stocks” anser (avsnitt 13 från den 11/10/ 2019 & avsnitt 27 från 18/12 2019).



Allt gott!

/Sofokles aka. Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar