onsdag 24 februari 2021

The Year 1000 - värd sin tid?

För ett par veckor sedan tweetade jag om hur jag, inför den historiekurs jag driver, läste om valda delar ur Frankopans Sidenvägarna (för min recension, klicka här). Jag finner böcker likt nämnda, men även sådana som SapiensBig History, Svart Athena och Why Nations Fail är mycket givande att läsa (de flesta av dessa har jag recenserat). Samtliga ryms inom den relativt nya och framväxande genren ”Big History”, vars ambition är att skildra de större och mer långa penseldragen genom historien, snarare än detaljerna. Det syfte som författarna har är att visa hur olika händelser och utvecklingar har skapat olika fjärilsslag (fjärrilseffekten), vilka i sin tur har påverkat till nya händelse och så vidare.

Innan jul kom en ny bok – The Year 1000: When Explorers connected the world and globalization began - inom ämnet ut och jag har länge väntat på denna. Boken är skriven av Valerie Hansen som verkar som historieprofessor på Yale. I sitt bagage har hon b.la. en examen från Harvard.


Läs vidare på Trade Venue. Då det är den 24:e idag vill jag passa på att önska trevlig uppesittarkväll.

/Cristofer


LÄs vidare 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar