tisdag 12 oktober 2021

Fokus på att göra rätt eller på att inte göra fel

 ”Invert, always invert” är ett citat som tillskrivs Charlie Munger och är en av de mentala modeller han förespråkar. Även jag har tagit åt mig och använder mig av modellen i såväl mitt vardagliga liv som när jag investerar. Att invertera, dvs. vända på det där uttjatade myntet, är viktigt för att kunna skapa möjlighet till flera perspektiv, perspektiv att utgå från innan vi fattar ett beslut.

Att fokusera på att göra rätt behöver nödvändigtvis inte vara det rätta. Det fungerar, absolut, men kanske är det mer fördelaktigt att istället fokusera på att inte göra fel? ”Jag ska inte investera i bolag som har en skuld högre än X ggr EBIT. Jag ska heller inte investera i bolag som över tid visar en sjunkande trend på eget kapital, omsättning och vinst. Fokuserar jag på dessa parametrar har jag direkt skalat bort många av de tusentals bolag som finns och som jag bedömer inte passa i min investeringsstrategi. Med andra ord skalar jag bort de misstag jag annars riskerat att göra.”

Läs vidare på Trade Venue och hoppas du har en härlig dag!

Mvh

Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar