söndag 5 juni 2022

Verkligheten överträffar fiktionen

 Solen skiner, långhelg, på fredag tar flera av mina elever sin efterlängtade student och veckan därefter går jag på ledighet. Det är lika mycket en känsla av dejá vu som det är något nytt. Semester betyder mer tid att ägna till det som jag verkligen vill fördela tid och energi på, med allt från skrivande av X via läsning till att umgås med nära och kära. Jag hoppas att min hälsena fortsätter läka, men hittills har återstärkandet tagit längre tid än vad såväl jag som läkaren räknat med. Min skateboard står i hallen och skriker, liksom mina walkingskor. Emellertid ger jag inte avkall, utan kommer vila och låta läkningsprocessen ta de tid som den behöver. Att skynda och stressa fram något brukar ofta komma tillbaka och då i den dubbla mängden, lite likt hävstångseffekten.

Vi är flera, såväl på twitter som inom bloggosfären, som fokuserar på utdelningsinvestering. Lika bra att applicera ingen nämnd, ingen glömd. Dock vill jag passa på att rikta all beröm och alla gratulationer till The Dividend Guy som på rullande tolv månader just nu ligger på 500 000 kr i utdelningar. Det är inget annat än inspirerande. Bakom den summan står inte en utnött soffa som knappt får någon vila mellan alla tv-spels- och tv-seriesessensioner. Inte heller finns någon handläggare på valfri statlig myndighet som betalat ut bidrag år ut och år in utan att mottagaren bemödat sig att lyfta så många fingrar. Nej, bakom den siffran står ett dynamiskt mindset, motivation, målmedvetenhet, ihärdighet, radikal ärlighet samt ödmjukhet. Absolut finns alltid en gnutta tur med – kom ihåg Fooled by randomness, men i och med min bloggrannes långa historik kan den delen anses relativt liten, knappt märkbar.   

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en härlig söndag tillika långhelg!

/Cristofer

2 kommentarer:

  1. Kraftfull avslutning! Hear hear! :-) Får mig osökt att tänka på den gamla devisen "Ensam är stark", vilken jag tidigare tillämpat i arga stunder. Men mer och mer inser jag styrkan i att frottera sig med likasinnade och jag har istället totalt anammat att "Man blir som man umgås".

    Tack för ett trevligt inlägg och ta hand om din hälsena!
    Vh Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack!
      Visst är ensam stark, men tillsammans är vi alla starkare och tar vi hand om vårt ekosystem kommer vi också vara vinnare.
      Do ut des - "ge, så att andra kan ge."

      Tack ännu en gång och all lycka samt välgång till dig!

      /Cristofer

      Radera