fredag 14 oktober 2022

Dollar eller icke dollar, är det frågan?

 Nej, du behöver inte berätta för mig att den faktiska ordföljden är ”… det är frågan”. Jag har lusläst Hamlet inte bara en, utan två gånger sedan detta läsår påbörjats. Detta då jag har kurser i litteraturhistoria – ett ämne jag varmt rekommenderar, för tillsammans med ”vanlig” historia samt idé- och kulturhistoria är det min uppfattning att man får en bra bredd i sin förståelse av vårt arv och våra förfäder. Litteraturen både speglar sin (sam)tid och skapar densamma. Det må låta konstigt, men det är paradoxalt nog korrekt: litteraturens uppgift är dels att skildra X, dels verka för att påverka. Således har – och fortsätter – litteratur spelat en signifikant roll för människan. Berättelser… Berättelsens makt, som b.la. Erik och jag skriver om i vår gemensamma bok, är lika mäktig som uttrycket att pennan är mäktigare än svärdet låter vara gällande.

Läs vidare på Trade Venue. En freda och därmed helg stundar - jag önskar dig en god sådan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar