lördag 4 februari 2023

The secret sauce

Alla har vi nog vår favoritpizzeria och på denna har de nog också en god kebabsås - en som du mer är gärna önskar receptet på. Motala, världens metropol där solen aldrig går ned, tycks i mina ögon ha en pizzeria, men också frisör samt café, per invånare och konkurrensen bagarna emellan är tuff och hård. När jag var yngre, högstadiet och första åren på gymnasiet, hade mina vänner och jag en härlig tradition att mer eller mindre varje fredag äta kebab eller pizza på vår favoritpizzeria, Rimini. Vi var så mycket stammisar att det hängde kort på oss i personalrummet… Jag behövde sällan säga vad jag skulle ha när vi kom fram till disken, då de redan visste: ”Kebab med bröd och vatten, eller hur?”.

Till skillnad från mina vänner är jag mer för kebab än pizza (skillnad dock när jag är i Italien) och just Rimini hade en – har en – kebabsås värd att om inte mörda för, så åtminstone lemlästa en passande antagonist. Hur många gånger undrade jag inte om den magiska ingrediensen i såsen. Såklart var den en affärshemlighet så viktig att ansvariga för Coca Colas recept skulle bedöma sin säkerhet lika bra och stark som gamens säkrade gamla bettan i Robin Hood.

Läs vidare på Trade Venue. Jag hoppas att du hade en avkopplande fredag och att du njuter av denna soliga helg.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar