onsdag 15 februari 2023

Vänligen vänd (på det)

Se upp med vad du vill ha och ämnar kämpa för, då det kan slå in. Absolut är ju detta i de flesta (alla?) fall något bra och positivt, för troligtvis leder den avklarade examen till att jobbet kan landas, eller att de sparade medlen ska användas till husköp. Förstå mig rätt, för jag är inte en obotlig pessimist (husköp betyder mycket med flytt; det ska städas, renoveras, målas, tas om hand om etc. ojojoj), men jag upplever att det ofta tycks vara fallet att det är flera investerare/småsparare som inte tänker ett steg längre – andra gradens tänkande/second order thinking - och i denna kognitiva ansträngning reflekterar ömsom kring för-, ömsom kring nackdelar.

Jag är emot att man ska sätta mål såsom ”jag ska nå utdelningar motsvarande 120 000 kronor detta år”, då det är extremt snedvinklat och lämnar inte så lite att önska. Om man har detta som mål, likt Ingves med sin fetisch för inflationen som enda måttstock, är risken stor att man både bortser från extremt viktiga faktorer såsom den mest självklara; är de innehav jag nu köper in för att nå målet sådana jag vill, verkligen vill, äga långsiktigt? Är de bolag som historiskt bevisat sig? Har de verkligen bra och robusta finanser? Et cetera.

Läs vidare på Trade Venue. Som alltid vill jag önskar dig en avkopplande och lugn lillördag. Med hopp om snar vår och därefter - sommar!

/Cristofer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar