söndag 20 augusti 2023

Ekonomin är riggad för att banken ska lura dig

 Nej, det är inte jag som satt den rubriken, utan det är Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet som så gjort. Återkommande läsare vet att jag vid ett fåtal gånger tidigare har skrivit av mig efter att ha läst vad nämnda med kollegor skriver om. Jag vill förtydliga några punkter innan jag fortskrider.

  • Jag är väl medveten om att jag egentligen inte bör reagera, men då jag har såväl tid som energi väljer jag att göra det.
  • Jag uppskattar att det finns medier som förespråkar alla samhällsklasser, såsom att Dagens Industri mer troligt företräder de som är mer benägna att rösta blått än rött, medan vice versa är gällande för Aftonbladet. Vad jag dock är emot är när det inte ges en nyanserad skildring, eller där det är så tondövt, tonlöst och så… Donald Trump:igt.
  • Jag vet att jag är fast i min bubbla, om än att jag dagligen gör vad jag kan för att läsa, lyssna till och titta på olika medier och källor i syfte att skapa mig en sådan bred och nyanserad bild som möjligt.
  • Jag är, såklart, även såväl medvetet som undermedvetet påverkad av mitt liv, mina nära och kära samt utifrån min allmänna vardag.
  • Jag är också medveten om att det oftast tycks vara modus operandi att jaga klick och lågt hängande frukter. Gud förbjude att problematisera och ge olika nyanserade tolkningar för händelse/resultat X.  

Typiskt för en ledartext är att klanka ned på X ämne som det skrivs om. En ledares uppgift är mer att visa hur fel Y och Z är och hur dumma och korkade ledare M och N är som inte gör något åt den hemska situationen. Beträffande lösningar, eller insikter om sina egna tillkortakommanden ges inte plats; ska inte ges plats. Som du märker är det på exakt samma sätt som Donald Trump, men också de som till mångt och mycket, om än ej till kroppsform, följer nämndas strategi och applicerar densamma; ”Titta hur hemskt det blivit när de har fått styra! Titta hur fel allt blivit! Titta er omkring och förfäras! Jag lovar er att om jag kommer till makten så kommer det bli ändring!” Sällan är det någon ur folkmassan som ställer frågan ”hur”, eller ”när” samt ”varför”. Istället väljer de att lita på en som om inte har, så åtminstone tycks ha en stark röst samt besitta den kompetens som erfordras. 

Läs vidare på Trade Venue.

Jag önskar dig en avkopplande helg.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar