fredag 25 augusti 2023

Planerade månadsinköp för augustilönen

 Ännu en månad, ännu en månadslön och nya betänkligheter kring hur att fördela månadens sparande. Alla är vi olika och har olika, unika livs- och arbetssituationer. Således är det viktigt att aldrig låta sig ta rygg på någon eller några enbart för att de ger sken av att kunna eller veta mer än du. Absolut finns det alltid någon som kan och vet lite mer inom område X, medan någon annan kan mer inom område Y. Likväl betyder detta inte per automatik att de använder sin kunskap, erhållna erfarenhet med mera på bästa adekvata sätt. Kunskap är i sig inte makt, utan det är först vid applicerandet av detsamma som makten tillkommer. 

Sedan jag nådde ett av, i brist på bättre begrepp, delmål med en viss utdelningsnivå har jag blivit än mer fokuserad på att begränsa den synliga nedsidan. Förstå mig rätt, för visst såg jag till nämnda även förr, men ju yngre jag var, desto mer risk ville och vågade jag ta. Då var fokus något mer på att växa till en något högre om än acceptabel risk, medan det idag är mer förvalta/försvara kapitalet. Jag bedömer att om jag ser till nedsidan kommer uppsidan komma av sig självt, vilket många duktiga och erkända investerare återkommit till, inte minst Charlie Munger.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en avkopplande helg!

Mvh Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar