onsdag 7 augusti 2019

Metod vid nedgångar



”Skall jag ta lite av krigskassan och köpa nu? De senaste dagarnas nedgångar är ju tacksamma och bör utnyttjas, eller?” Detta är en tanke som anländer hos mig i tider likt dessa, då börsen på generell basis går ned.

Svaret är aldrig universellt och för alltid gällande, vilket ömsom är otacksamt, ömsom tacksamt. Tacksamt då det alltid finns möjlighet att påverka och skapa ett beslut, otacksamt då det är ”jobbigt” och energikrävande att komma till ett sådant. Förvisso kan alltid en app som singlar krona och klave laddas ned, men jag tror det är få, om ens någon(?), som har detta som metod när det kommer till nedgångar som gränsar kring definitionen av en korrektion.

Mitt förfarande, som har vuxit fram med tidens gång och här förklaras något övergripande, går ut på att jag först frågar mig följande: ”Om jag köper/ökar idag, kommer jag att ångra mig om börsen går ned med ytterligare ett par procent, eller kommer jag att se tillbaka och känna att den hade sjunkit tillräckligt mycket för att ett köp (och tagande ur krigskassan) var befogat?”

"[...]Emellertid kan detta förfarande ha sina begränsningar då inget är konstant[...]"

När svaret är ”ja” ställer jag samma fråga, men lägger då till den summa som jag, initialt, är beredd att använda. Om svaret är nej, testar jag med en mindre summa och fortsätter så tills jag kommer fram till ett jakande beslut.

Efter detta ställer jag mig den hypotetiska frågan om när nästa gräns för nallande av krigskassan skall sättas och sedan upprepas metoden. Som framkommer är det ett förfarande om att sprida inköpen/ökningarna över en tid.

Att ha en fast och på förhand satt regel som säger att vid X procents nedgång skall jag köpa är nog mycket bra för dem som har svårt att stå emot de känslomässiga påfrestningar som kommer med att vara contrarian, och med det gå emot marknaden. Emellertid kan detta förfarande ha sina begränsningar då inget är konstant. Saker och ting förändras twenty four seven under årets 365 dagar och den köporder som du mentalt har lagt in datum Y var grundad på de fakta som låg på ditt bord just då, och behöver nödvändigtvis inte vara densamma då datum Z gäller.

Visst, jag förstår att många tar sig tid att vid datum Z läsa på innan de trycker på ”köp/öka”, men alla gör inte det, utan har redan allt bestämt och klart, i syfte att undvika den påfrestning som kommer vid beslutsfattandet och som är extra stark när det rinner blod på Stockholmsbörsens golv.

Jag ställde mig denna fråga - ”Skall jag ta lite av krigskassan och köpa nu? De senaste dagarnas nedgångar är ju tacksamma och bör utnyttjas, eller?” -  i måndags, den 5 augusti, och svaret kom mycket snabbt; ”Nej. Det är för tidigt och om det vänder redan här, efter enbart cirka 5–6 % nedgång, kommer du inte att se tillbaka på detta som ett missat köpläge, utan istället kommer du att känna en ånger att du var för snabb. Igen. Håll istället hårt i krigskassan och gå med vetskapen om att nya, än större nedgångar med stor sannolikhet kommer att komma.”

"[...]detta håller jag inte för osant, men jag vägrar att se det så svart och vitt[...]"

Varje månad överför jag en summa av min lön som jag ämnar investera med ambitionen att denna skall vara investerad innan nästa månadslön kommer. Detta för att alltid ha en tidsspridning på köpen. Likt allt finns såväl för- som nackdelar med detta förfarande och efter mycket reflektioner finner jag dess fördelar mer starka än dess antonymer. Jag ser också till att spara en liten, liten summa till min krigskassa och med tidens gång byggs denna successivt upp.

Många förespråkar att det är mer ”time in the market” än ”timing the market” som är det bästa förfaringssättet och detta håller jag inte för osant, men jag vägrar att se det så svart och vitt. Jag har en övertygelse att det mer ofta än sällan är just ”time in the market” som är den vinnande strategin, men inte alltid. Den som hade en krigskassa 2008 skapade sin portfölj en riktigt kraftfull hävstång/boost och när nästa sådana tillfälle infaller är min förhoppning att ha en krigskassa tillgänglig.

Hur agerar du när marknaden tappar cirka 5 % och hur reflekterar du kring att ha en krigskassa? Är det redan här ett köpläge för dig? Vilken metod tillika förfarande applicerar du?


6 kommentarer:

  1. Delar upp summan. För över varje vecka och köper. Tittar aldrig på priset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för din kommentar.

      Förstå mig rätt, men hur menar du med att du ej tittar på priset? Utan att titta på det så vet du ju inte ifall den aktuella aktiens pris har gått upp, eller ned?

      I övrigt tycker jag det låter klokt med en uppdelning!

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera
  2. Jag har en "krigskassa", men den är aldrig särskilt stor. Men nu har jag t ex tagit några tusenlappar och köpt Handelsbanken i nedgången (har köpt för mellan 89 och 85 kronor/aktie), så får vi se i framtiden om det var bra eller ej. I övrigt månadsspar jag som huvudstrategi och försöker inte bry mig för mycket om upp- och nedgångar.

    Må gott!

    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise och tack för din kommentar!

      Det låter som en mycket sund och klok strategi. Öven jag äger SHB och det bolaget är ett av mina största innehav.

      Må gott & ha en underbar afton!

      /Sofokles

      Radera
  3. Hej och tack för trevligt inlägg!

    Tycker ditt resonemang om att hålla i slantarna låter vettigt.
    Agerade just på nedgången av marknaden genom att köpa en bred tillväxtmarknadsfond till mitt pensionssparande. Annars får kurslarm avgöra om jag ska köpa enskilda aktier.
    Siktar på 15-20 % cash för att kunna öka i mina innehav eller köpa något nytt bolag vid större ras. Tycker inte det är något superbra köpläge i mina innehav just nu.
    Sen tror jag det krävs en del nerver för att använda sin krigskassa. Följde inte med börsen under finanskrisen. Var du med 2008? Hur gjorde du?

    Hälsningar

    Arne
    www.Minfond.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Arne och tack för såväl besök som kommentar!

      Låter klokt och insiktsfullt!
      Beträffande nerver vid nedgångar likt den anno 2008 säger jag ej emot. Jag var inte aktiv under denna tid, men hade fonder på SHB. Jag tittade på dem någon gång i slutet av oktober och såg att de hade tappat cirka 50 %, loggade ut och tänkte "du är ung" ;)

      Kommer kraschen idag kommer jag anstränga mig att våga köpa.

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera