MS International
plc (Ticker: MSI) bedriver design och tillverkning av specialtekniska
produkter och tillhandahållande av relaterade tjänster. Företagets segment
inkluderar ”Defence”, ”Forgings” och ”Petrol Station Superstructures”.
Försvarsdivisionen bedriver design, tillverkning och service av
försvarsutrustning, avdelningen ”Forgings” bedriver tillverkning av smidesprodukter, medan avdelningen för Petrol Station Superstructures är engagerad i design,
tillverkning, konstruktion, underhåll et cetera av bensinstationer.
Smidesdivisionen/industridelen producerar
ett urval av originalutrustning såsom gaffelarmar för truckar, och annat som är
essentiellt inom bygg-, jordbruks- och stenbruksindustrin. Utöver produktionen
producerar de även eftermarknadsprodukter. Petrol Station
Superstructures-divisionen bedriver verksamhet inom design, tillverkning och
konstruktion av bensinstationsluckor, närbutiker och biltvättbyggnader i
Storbritannien och Östeuropa.
Som framkommer är bolaget såväl
känsligt som okänsligt av den rådande konjunkturen, då försvar och service av bensinmackar
måste bedömas som relativt okänsliga för denna.
Bolaget är noterat på Londons
AIM-lista och (telefon)handlar du via Avanza kan du antingen ha aktien i en depå,
eller på ett ISK, då banken tillika mäklaren tog bort möjligheten för oss
sparare att ha AIM-noterade bolag i vår KF. Emellertid betalas ingen källskatt
på bolag som är noterade i UK, men man måste dock ta i beaktande att saker kan
hända vid en eventuell (hård/mjuk) Brexit.
Bild på en av bolagets vapensystem |
Sett till verksamheten är det främst
försvarssegmentet som lockar mig. Det är hemskt att säga men vapen har alltid
sålt och kommer(!) fortsätta att så göra. Ofta kan vi dödliga i Svedala läsa om
hur Saab antingen har vunnit ett kontrakt, eller förlorat ett sådant och mer
ofta än sällan är dessa på enorma summor. Detta är mer vanligt än dess antonym
inom denna bransch, vilket gör att vissa kvartal kan bli lidande. Således är
det viktigt att aldrig stirra sig blind på ett enskilt, eller ett fåtal
enskilda, kvartal när bolag likt dessa analyseras.
Ett av de fregatter som British Royal Navy har. På dessa finns vapensystem från MSI |
Vad som även lockar inom vapen- och
försvarssegmentet är allt underhåll och den service som tillkommer, dvs. efterhandsmarknaden.
MSI har historiskt haft många kontrakt från British Royal Navy (BRN) och har även haft samarbeten med BAE System,
vilket var det bolag som fick mig att ”upptäcka” MSI. Dock har antalet kontrakt
från BRN minskat de senaste åren, vilket har gjort ett detta segment inom MSI
har tappat. Ett, av många, exempel på MSI och dess produkter hos UK Navy är denna artikel, då ett vapensystem testas.
Emellertid sitter inte ledningen på
sina händer, utan ämnar utöka antalet kunder och trots att de är relativt
förtegna i såväl sina rapporter som på sin hemsida framkommer att de utför
service på cirka 190 vapensystem i över 18 länder.
Management äger en stor del i bolaget,
men utöver dem har även Cavendish Asset Management ett ägande om 17 procent.
Bolaget är förvisso listat, men tycks mer drivas likt vore det privat och
onoterat. Detta kan vara en såväl för- som nackdel beroende vad envar
investerare söker (jmf. Svenska ”Kopparbergs).
De vapen som finns på denna obemannade båt är skapade i ett samarbete mellan MSI och BAE (b.la. kulsprutan i fören). Båten är likt en drönare och styrs av en människa via joypads. |
Bolaget är skuldfritt, har en stor
kassa, äger fastigheter för cirka £20m och har fina kassaflöden. Emellertid är de beroende av
tillväxt, nya kontrakt samt omvärldens utveckling (olja, industri och
försvar…). En kassa är alltid positivt, men då måste också ledningen använda
den på ett bra och smart sätt, annars är det risken att det blir ett Byggmax och Skånska Byggvaror av det hela…
Beträffande nyckeltalen tycker jag att det ser lockande ut (om inget
annat anges är data hämtade från Börsdata och siffror inom parantes är det
tioåriga snittet).
Vid en kurs om 208 GBX handlas bolaget
till P/E 9 (12,6), EV/EBIT 2,4 (5,6) samt har ett PEG-tal
på 0,72 (0,3). Bolaget har en historisk och stabil bruttomarginal kring 27,5 %, en rörelsemarginal
om 6,3 % (7,5) samt en vinstmarginal på 4,9 % (5,9).
Return on Invested Capital (ROIC) ligger
på 17,9 % (15,5), medan Return on Capital (ROC) ligger på 23,48 %
(19,6). Bolagets avkastning på eget kapital är 10,65 % (11,5) och
avkastningen på tillgångar är 5,4 % (6,1).
MSI är, som tidigare har
kommunicerats, skuldfria och har en soliditet på 50,8 % (52). Kassan
uppgår idag till £23m och de har haft vinst sedan
2011.
Bolaget handlas idag till
en direktavkastning om cirka 4 % och har delat ut sedan 1997. Utdelningstrenden
är stabil tillika växande och sedan 1997 har den aldrig sänkts.
Utdelningstillväxten har varit ”okej”, men är lite mindre lockande de senaste 7 åren. För att få en hel översyn över bolagets utdelningshistorik finns denna sida. Utdelningsandelen ligger på låga 35,7 % (51) och sett till utdelning/FCF ligger detta på 16,5 % (45).
Utdelningstillväxten har varit ”okej”, men är lite mindre lockande de senaste 7 åren. För att få en hel översyn över bolagets utdelningshistorik finns denna sida. Utdelningsandelen ligger på låga 35,7 % (51) och sett till utdelning/FCF ligger detta på 16,5 % (45).
Utdelningstillväxt
12 månader
|
3 år
|
5 år
|
7 år
|
10 år
|
0 %
|
1,03 %
|
0,62 %
|
0,44 %
|
6,25 %
|
Källa: Börsdata |
Efter att ha läst ett
par rapporter och reflekterat kring bolaget, dess segment, historik tillika
framtid lockas jag av det. Gällande bensinstationer tror jag de inte skall
räknas ut redan nu, då det är minst 10-15 år kvar innan vi ser dem försvinna
för den pågående elektrifieringen. Sedan är det ingenting som säger att bolaget
inte kommer att vara en spelare att räkna med även då. Dock är detta enbart hypoteser.
Vapen och missilsystem
är något som jag tror kommer att bestå under en lång, lång tid framöver och här
handlar det om att vinna samt bibehålla kontrakt. Om jag har förstått segmentet
korrekt är det höga inträdesbarriärer, vilket är såväl en för- som nackdel.
Fördel om du har vunnit och äger ett kontrakt, nackdel då du inte gör det. Ledningen
har historiskt visat sig duktiga på att överkomma bra tillika lönsamma kontrakt
och jag kan inte göra annat än att utgå från att detta fortsätter vara
gällande.
Det finns mycket mer att säga om bolaget, verksamheterna tillika segmenten, men en något sånär och övergripande skildring hoppas jag ovan framkommer(?). Vad är dina reflektioner om detta bolag och dess segment? Sedan tidigare äger jag Lockheed Martin, som jag köpte i samband med den text som jag skrev tidigare i våras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar