fredag 30 augusti 2019

En bombinvestering


Sorry, men det var svårt att inte köra med ett clickbait i detta inlägg. Varför detta inlägg heter "En bombinvestering" kommer att framgå lite längre ned i texten och rycker du redan nu ditt hår kan det finnas en risk att du är helt och hållet hårlös innan du har fått svar på tal.

Förra fredagen, den 23 augusti, publicerade jag ett inlägg om att jag övervägde att ta in Svolder i min portfölj. Min största tvekan till att inte göra det är det faktum att jag sedan tidigare äger Öresund, som äger dryga 15 % av nämndas kapital. Jag landade i att inte ta in detta på småbolag fokuserande investmentbolag, men hade jag inte ägt Öresund hade de utan tvekan delgetts en plats bredvid övriga investmentbolag.

Istället kom Kina och Trump att bjuda på lite fredagsnöje och medan jag lät popcornmaskinen gå på högvarv kunde jag se hur vissa aktier på min bevakningslista blev lite billigare. En av dessa var A.O. Smith Corp., som jag skrev en längre redogörelse om den sjätte maj anno 2019. Jag tänker i detta inlägg inte redogöra mer om dess verksamhet, utan allt står att läsa i det tidigare inlägget.

A.O. Smiths aktie har de senaste tre åren gått ned med cirka 6-7 % och de senaste 12 månaderna är siffran cirka -20 %, varav en orsak är deras rapport för det första och det andra kvartalet. Detta beror till stor del på handelskriget och de oroligheter som kommer med det. Jag är inte naiv, ej heller lider jag av någon sorts sjukdom som skapar en sorts utopiism (snarare tvärtom, tyvärr), men jag är övertygad om att denna dispyt kommer att vara löst inom 12-18 månader. Jag håller ej för osannolikt att en lösning nås innan mars-april 2020, då Trump vill kunna gå till val på att det var han, den stora, starka, mäktiga, som besegrade Kina och gjorde ”America great again”. Då valet kommer att ta mycket tid tillika uppmärksamhet kommer han vilja lösa allt minst 6 månader innan den 3/11 2020.

Förvisso kan resonemanget även vändas, dvs. att han vill gå till val med budskapet att han är den enda som kan lösa avtalet och om någon annan, såsom Warren eller Sanders, blir vald skulle det leda till att USA "förlorar". Oavsett utfallet och om det verkligen blir till USA:s fördel låter jag vara osagt, men jag är övertygad om att det i hans ögon kommer att vara en seger och att allt annat är ”fake news”.

Sedan är A.O. Smith ej bara avhängig den kinesiska marknaden, även om den står för en stor del. Bolaget rapporterar för två segment: ”Nordamerika” (64 %) och ”resten av världen” (36 %), där sistnämnda till stor del är den kinesiska marknaden. Emellertid expanderar man kraftigt i Indien (tillväxt om 30 % YoY under Q2) och andra tillväxtländer, och i takt med den växande skaran av medelklass, vilka säkert vill ha luftrenare, AC-maskiner och vattenberedare, bör bolaget kunna fortsätta att växa.

Likt ofta (läs: alltid) är jag för trigger happy, men jag köpte ”bara” hälften av den position som jag slutligen ser mig ha. Aktien har varit nere och nosat på $40 detta år, men när den var där hade jag redan förbrukat den månadens avsättning. Att nu köpa på $45 känns såklart mindre roligt, men faktum är att bolaget just nu handlas under såväl sitt 5 till 10-årssnitt på P/E-talet.

Sedan jag skrev min analys har fler nyheter hunnit flyta underbron och en av dessa är att bolaget har beslutat att öka sitt aktieåterköpsprogram med 50 % till en total summa om $300 miljoner under innevarande år. Detta ser jag som ett bevis på att bolagets finner sin egen aktie som köpvärd samt hyser god tilltro till vad framtiden bringar. Totalt har antalet utomstående aktier minskat med cirka 4 % de senaste 10 åren, vilket såklart har hjälpt VPA att växa.

Utöver detta kom bolaget att bli ifrågasatt av vissa s.k. ”experter” om att de antingen finjusterar sina försäljningssiffror för segmentet ”resten av världen” och att deras tidigare tillväxt dels är opålitlig, dels dömd att bli svag. Detta bemötte ledningen snabbt och inom ett par veckor var aktien, från att ha snuddat vid $40, tillbaka kring $43-45.

Bolaget är mer ett värde- och tillväxtbolag än ett rent utdelningsbolag. Dock skall tilläggas, vilket jag skriver i mitt tidigare inlägg, att de ökar sin utdelning kraftigt. Emellertid bör adderas tillika betonas att detta är historik och inte säger något om morgondagen.

Senaste 12 månaderna
3 år
5 år
10 år
33,3 %
26 %
26 %
21,2 %

Den 16 maj kom Motley Fool att göra ett litet specialavsnitt om A.O. Smith Corp. Och för den som vill få lite mer inblick i bolaget rekommenderas den varmt. Nedan video är från denna artikel.


Om detta inte är nog finner jag denna artikel på Seeking Alpha som mycket läsvärd, även om skribenten är lite väl positiv.

Det skall bli mycket intressant att se hur bolaget klarar av de utmaningar som de just nu ställs inför och om ett par år kommer det visa sig om det var en bra aktion av mig, eller en mindre bra sådan. Sedan vet man ju aldrig med detta bolag, för när deras historia gås igenom ser man att de från början, anno 1900, var verksamma inom bilsegmentet för att under 1930-1940-talen vara bombtillverkare till U.S Army för att sedan... ja, det blev ett par stopp till på vägen tills de kom att bli det bolag som de är idag.

Äger du A.O. Smith? Om inte - är det ett bolag du skulle vilja ha? Eller skyr du bolaget likt vore det spetälska?

Likt alltid är följande gällande: Det som du har läst här skall ej ses som någon sorts rekommendation. Det kan gå hur bra som helst, men det kan också bli rena rama pannkakan. Läs på och bilda dig din egen uppfattning. Investeringar är förlegat med risk, du kan förlora allt och så vidare... 



2 kommentarer:

  1. Fråga. Läste igenom din analys av AOS. Du återkommer ofta till temat att analyserna är för långa och läsaren kan dela upp texten. Jag menar att orkar man sitta stilla och läsa en text i 10 minuter skall man absolut inte syssla med investeringar. All aktiehandel bygger på att man handlar med framtida värden som ingen känner till. Förstår man inte det skall man absolut inte syssla med investeringar. Har du fått reaktioner från läsarna att texterna är för långa?

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars och tack för återkommande besök tillika kommentarer.

      Det stämmer att det har förekommit många meddelande om att ”det är intressant, men för långt”. Likt du sliter jag mitt hår för varje ett av dessa som har (och till viss del fortsätter) inkommit, då det stämmer som du skriver.

      Jag tror det är symptomatiskt för vår tid. Den yngre generationen orkar knappt läsa en rubrik och resultaten ser vi i hela världen…

      Emellertid tänker jag inte ändra på mitt sätt, utan det är främst för min skull som jag skriver. Visst vill jag kunna ge och bidraga till andra, men att bara skriva ”om bolag X:s utdelningshistorik” har aldrig tilltalat mig och det är ej heller något som jag väljer att läsa. Det finns bloggare som mer ofta än sällan kör med detta och jag vill betona att jag inte tycker det är fel, men det tilltalar inte mig då det bara ger en liten, liten bild av helheten och risken är att läsare som inte förmår att inse det kan bli ”lidande”.

      Dock tror jag att inlägg likt dessa säljer som smör i solsken, men det är bara ett antagande.

      Själv gillar jag analyser som Värdepappret skrev, men som även finns att finna på Seeking Alpha.

      Önskar dig en underbar lördag!

      /Sofokles

      Radera