måndag 29 mars 2021

Vänligen lyssna!

Beträffande historia i allmänhet, men människans i synnerhet finns mycket att säga. Jag tror att vi är många (alla?) som är benägna att hålla med i att det finns inte bara en gnutta, utan mycket av samma i såväl Oscar Wildes ”History do not repeat itself, but it rhymes” som George Santayanas ”Those who cannot remember the pasta re condemned to repeat it” och Voltaires ”History never repeat itself. Man alway does”. Dessa har gemensamt att de berättar hur människan, likt alltid men som ändå tycks ta många ”på sängen”, är skyldig och ansvarig för var hon idag befinner sig och för vilka vägar hon valt som har lett henne dit.

När vi investerar begår vi misstag. Vissa mer än andra, men alla, precis alla, har begått och kommer fortsätta begå misstag. Om man är duktig, klok, intresserad av att lära sig och att utvecklas, men framför allt av att lyssna, kommer dessa misstag inte bara bli färre till antalet, utan även mindre påverkande på totalen.

Growth mindset, eller dynamiskt mindset som det även kallas, är en nyckel till all utveckling som inte kommer av att man har en talang. Precis som vi är få som säger emot Stenmarks visdomsord om att ”det är fascinerande, men ju mer jag tränar och anstränger mig, desto mer tur har jag”, tror jag vi är få som säger emot att fokus, vilja, insats och motivation slår talang alla dagar i veckan. Om inte kan John McEnroe tas som ett passande exempel. Medan Björn Borg tränade och verkligen satsade, levde den vänsterhänta amerikanen (född västtysk!) livet och mer ”chillade”. Finalen 1980 ger ännu rysningar, även för mig som inte är lika såld på tennis som t.ex. Claes i Kvalitetsaktiepodden.

Vad har dynamiskt/statist mindest och människans historia för likheter? Många och den jag vill lyfta fram är att vi alltid tycks upprepa tidigare begångna misstag. Varför? Varför gör du om samma misstag gång på gång, trots att du redan vid första tillfället sa till dig själv; ”aldrig mer”?

Läs vidare på Trade Venue och likt alltid finns inga affiliatelänkar e.d.

Trevlig vecka!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar