torsdag 23 december 2021

Jag är en narr

 Jag är en narr. Medveten narr, likväl en narr. Jag kan tro mig veta, men vet lika mycket att jag egentligen ingenting vet. Jag kan prognostisera. Det är ett finare begrepp för att gissa och, i vissa fall, tro. Skillnaden är att, om det görs rätt, jag vid en prognos grundar mina antaganden på fakta. Fakta tagen från källor som i bästa fall är av varandra oberoende och gärna skrivna med såväl andra som ifrågasättande perspektiv. Emellertid kan jag detta till trots aldrig veta. Och att veta att jag inte vet ger mig en kittlande känsla – en som skriker ”läs på mer”!

Jag är en narr. Medveten narr, likväl en narr. Jag ser, men ser aldrig allt. Jag kan inte se allt, trots att en del av mig intalar sig det. Vad jag ser är vad jag tror, men också vad jag inte tror. Jag tror även vad jag ser, men ofta ser jag vad jag tror. Det är en fälla jag dagligen drabbas av – skotomisation.

Läs vidare på trade venue. God jul och lova mig att du tar hand om dig!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar