tisdag 28 december 2021

Snart dags för årsgrafer och sammanfattningar

 Vi är nu bara dagar ifrån då de flesta (alla?) kommer börja att presentera sin årsavkastning. Att följa upp såväl sina mål som sin process är essentiellt för utveckling, om det tror jag få (inga?) säger emot. Det är likväl viktigt att fråga sig själv hur och varför man följer upp. Är det för att visa andra? Om så är fallet begår man ett stort tankefel, för du investerar inte för att visa upp dig för andra; mäta könsorgan leder sällan till något produktivt mer än att du kanske får flockens gillande en dag, eller två.

Att studera enskilda år är bra, men än bättre och än viktigare är att studera mer långtgående mönster och avkastning. Jag själv studerar femårsperioder, men såklart studerar jag de enskilda åren inom dessa. Jag följer upp min process: hur har jag agerat? Varför? När? Och vad blev resultatet av detta? Hur mycket av min årsavkastning berodde på en gedigen analysprocess (men även en psykologisk sådan) och hur mycket är, mer eller mindre, tur? Vad har jag ändrat detta år och hur gick det? Var gjorde jag mindre lyckade beslut och vad grundade jag dessa på? Hur kan jag undvika att göra om dessa? Process och utfall, utfall och process.

Allt gott!
/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar