onsdag 27 april 2022

Mer lyx i portföljen

 I måndags, den 25/4, köpte jag min första av flera planerade positioner i det franska lyxbolaget Kering. Bolaget har fått lite extra uppmärksamhet de senaste 7-5 månaderna, då filmen The House of Gucci hade premiär med start i november och månaderna därefter. Jag tyckte att filmen var bra, men det är inget ”mästerverk”. Bra manus och bra skådespel, t.o.m. från Al Pacino vars insatser de senaste 6-10(!) åren varit bleka. Som alltid upplevs det som att det är pengar som styr i slutet av karriären. Hade han valt att sluta efter Any Given Sunday hade hans arv, enligt mig, varit än mer högaktat. Klassiker som Gudfadern-filmerna, En kvinnas doftHeatCarlito’s Way med flera är bevis på hans extrema skådespelartalang.

Kering äger flera kända lyx- och modemärken, såsom just GucciSaint Laurent och Pomellato. Största ägare är holdingbolaget Groupe Artémis. Holdingbolaget grundades 1992 och vid detta tillfälle flyttades även familjens stora innehav i Kering in portföljen. Kering hette tidigare Pinault-Printemps-Redoute (PPR), men bytte namn till just Kering 2013.

Läs vidare på Trade Venue och som alltid finns inga affiliates e.d.

Jag önskar dig allt gott!

/Cristofer

5 kommentarer:

  1. Kursutvecklingen liknar den fallande kniven som är på väg mot golvet. Under den tid jag investerat har jag alltid tjänat mer pengar på att köpa styrka. Gärna på ATH. Mycket tveksam till köp så jag avstår.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars och tack!
      Ej hört från dig.
      Säger inte att det är fel och vad som fungerar för dig ska du fortsätta med! Jag hoppas att annars allt är bra? Hälsan? Väskan?
      Allt gott,
      Cristofer

      Radera
  2. Vill bara säga att man bör vara försiktig här. Marknaden representerar trots allt någon form av kollektiv intelligens. Jag skulle hellre addera till mitt innehav i KO på 65 dollar än ge mig på KER på 500 euro. Blir lite som när det skall köpas SBB. Halverad kurs nu ser det bra ut. Varför har SBB halverats i kurs om det nu är så köpvärt?? Avstår även här.:-)
    Ha det bäst.
    Lars

    SvaraRadera
  3. Vill bara säga att givetvis finns det ingen mekanisk formel när man investerar. Låt mig ta ett exempel. Danska Carlsberg kring 875 DDK. Här har aktien fått stryk då mer ån 10 procent av rörelseresultatet kommer från Ryssland. Inga krig varar för evigt. Bolaget utvecklas i helt rätt riktning. Jag har köpt. Kanske något att kolla på givetvis som ett investeringsuppslag och inget annat.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Visst är KO och Carlsberg fina. Äger PepsiCo och visst skulle även Carlsberg och Coca-.Cola vara fina att äga, men inte till nuvarande värderingar. Starka varumärken och pålitliga kassaflöden + stark vallgrav, likväl pris relativt värde.

      Kering har, likt sektorn, tappat och visst har kering tappat mer/mest. Emellertid bedömer jag det vara tillfälligt och finner ledningens kommunikation om faktorerna bakom siffrorna adekvata.

      Tack att du delar med dig!
      Allt gott,
      /Cristofer

      Radera