onsdag 8 mars 2023

Börsen är en social konstruktion

 Den sjätte januari presenterade professorerna Crawford Spence och Yuval Millo sin publikation – Active fund managers and the rise of Passive investing: epistemic opportunism in financial markets. Artikeln blev relativt viral, framför allt då det fanns informanter i studien som berättade att de sparade mer pengar i passiva indexfonder än i den aktiva fond de själva förvaltade(!), det vill säga raka motsatsen till skin in the game

Läs vidare på Trade Venue via denna länk, såklart fri från affiliate eller sådant trams. Jag vill också passa på att nämnda nedan:


Än fler och roliga boknyheter!

”Ska vi inte ha en utlottning?”
”Såklart vi ska. Fixar en sådan direkt”
”Tack!”

Kort, koncist men ack så effektiv kommunikation. Förra veckan gjorde förlaget det möjligt att förköpa min kommande bok, Mentala Modeller, och i samma inlägg lyfte jag fram att REA:n i förlagets shop ännu fortgår (här finns inte bara mina tidigare, utan även Magnus Anderssons Investera med rätt fokus med flera). Gensvaret var stort och jag blir rörd – tack alla som skickat meddelanden, mail eller uttryckt sig via andra medier/på andra sätt. TACK!

Sedan ett par dagar finns nu också en möjlighet att vinna boken i en utlottning. Du deltar genom denna länk. 

I samband med att boken närmar sig release fick jag äran att gästa Helene på podden Marknaden i måndags. Mycket fokus på några av de mentala modeller som boken tar upp avhandlas och vi kommer även in lite på min tidigare historia.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar