söndag 16 november 2014

Inför Vardia Q3 & den omtalade utdelningsdagen då börsen visst ska dippa (enligt de s.k. experterna på bs)

På onsdag den 19/11 kommer Vardia med sin tredje kvartalsrapport och det är en rapport jag ömsom ser fram emot, ömsom är väldigt nervös inför. Varför nervös? Egentligen kan jag inte finna någon specifik anledning för detta utan att det är ett bolag jag följt mycket noggrant sedan Aktiefokus och Ägamintid börja skriva om det likt det vore Guds gåva till människan samt att jag ligger förhållandevis tung. Att ligga så "tung" i ett bolag som ännu ej visat på vinst är...är kittlande känsla.
Jag kan bolaget utan och innan och har läst nyss nämndas blogginlägg gällande Varia fler gånger än jag vill säga...Jag hoppas - och tror! - på vinst i Q4 och att året 2015 går i vinstens tecken!

Vardia är ett mycket välskött bolag med bra och kompetent ledning. Jag tvivlar inte på att de, inom ett par år framåt, kommer bli ett bolag att räkna med inom försäkringsbranschen . Det som är viktigt nu, i närtid, är att de får ned cost ration och det snabbt. Likaså är det viktigt att de lyckas öka försäljningen i allmänhet, och i Danmark i synnerhet. Detta pölse-älskande land tycks vara en nagel i ögat för flera bolag och frågan "varför" skulle jag gärna vilja ha svar på. Någon som känner sig manad?

Vardia försäljning har ökat med råge jämfört med föregående år och bara att titta på siffrorna gör att jag känner mig mer lugn på att bolaget kan komma bli något att räkna bland "de stora" inom ett par år.

Oktobers försäljningssiffror sammanfattades likt detta av CEO:

The total new sales in Norway, Sweden and Denmark in October 2014 were NOK 106.3 million compared to NOK 66.4 million in the same period last year, an increase of NOK 39.9 million (60.2 %). New sales in 2014 have been on average NOK 86.1 million per month, and has now reached a total of NOK 861.0 million.

Här kan ni se bolagets ökade försäljningsstatistik





Jag tänker inte skriva så mycket mer gällande Vardia, då det mesta har sagts HÄR.

Något som jag läst mycket de senaste veckorna är det att många användare på börssnack har pratat om att marknaden ska ned efter utdelningsdagen i USA. Således har vi en dipp att förvänta oss den 19/11. Jag är så avundsjuk på dessa miljardärer som hänger på börssnack och som har fötts med en spådomskula i handen. Undrar om man kan få låna den en vecka eller två. Skulle räcka för att göra mig en hacka;)
Säkerligen kan det bli en liten dipp, men detta händer nästa varje gång det är utdelning. Likaså sjunker oftast börsen lite i november samt december då många, som inte har ISK eller KF, väljer att sälja av pga. skatteskäl. Börsen kan också gå ned för att di.se skriver att det är "köpfest", "Börsen ska upp", "Nu råder bullfest" mm., för är det något jag lärt mig sedan jag började i slutet av 2012 att följa börsen, så är det att när di.se skriver sälj, skall man i 85 % av fallen köpa och vice versa. Kanske har jag fel och att det finns siffror som visar annat. Dock, detta är min subjektiva åsikt och jag håller fast vid den tills motsatsen bevisas.

Vardia...jag är verkligen spänd som om det vore julafton. Kan Vardia bli årets julklapp?

Ps. för er som undrar blev det INGEN Segway. Nyttan av den översteg inte kostnaden. Snål? Ekonomisk? Ni får döma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar