fredag 21 november 2014

Vardia Q3, nytt inköp, omstuvning och reflektioner om mig själv som investerare

Ännu en vecka (hur ofta har jag inte börjat med den frasen?) är förpassat och den har varit mer lyckad än misslyckad. Den stora höjdpunkten var Vardias Q3 som kom i onsdags, den 19/11. Jag hade inte så stora förväntningar mer än att den trend som pågått detta år skulle fortsätta. Detta var exakt vad rapporten levererade och det känns mer lugnande än tidigare inför framtiden.
Bra reflektioner och sammanfattningar finner ni HÄR och HÄR. Intressant är också bolagets presentation.

 Jag har gjort vissa korrigeringar i portföljen. B.la. minskade jag lite i Betsson. Syftet var att använda dessa i en ökning i H&M. Dock kom pengarna att användas för ett inköp som skedde under denna sköna fredag. Det nya bolaget som hälsas välkommen till familjen är Ratos. Varför? Köpet i det finska LED-optikföretaget Ledil kändes som ett STORT steg i rätt riktning och kan Ratos nu fortsätta med en mer aktiv hantering av sina innehav hoppas/tror jag på en stabil kurs över 50 kr. Ytterligare en anledning är att jag anser aktien fått tillräckligt med stryk och uppsidan känns mer närmare än nedsidan (detta är mer än ”känsla” än ett objektivt konstaterande). Avslutningsvis känns ju kommande utdelning på ca 6 % inte helt fel.

Ni som följer mig på twitter har säkert uppmärksammat mina tankar kring Industrivärden C, som jag anser tappat utan orsak. Förvisso fick Volvo en rejäl dänga idag med Kina-siffror samt med en anklagelse om kartellverksamhet, men innan dess har jag inte funnit en anledning till aktiens sjunkande kurs förutom den att aktier, hör och häpna, går såväl upp som ned. Eller för att vara ännu mera klar kan jag citera aktiekenny, som skrev fyndigt till mig, då jag för en tid sedan beklagade mig över Vardias negativa kursrörelse: ”Vadå? Har en kurs rört sig igen? WOW!”.
1-0         till Kenny där men skrattar bäst som skrattar sist, hehe.

Just nu har jag enbart 10 000kr i likvider och ämnar överföra 50k kommande vecka, detta främst för att ha tillgängligt krut om ett tillfälle skulle infinna sig. Jag känner ömsom en förskräckelse att ha en sådan stor summa ”på spel”, för det är exakt vad aktier är. Det är ett våghalsigt spel där du förvisso till en viss del kan påverka dina risker, ändock är det ett spel. I ett spel finns det vinnare och förlorare. Så enkelt är det.
Även om jag känner en viss förskräckelse inför att ha denna summa investerad så känner jag samtidigt att jag ”gör rätt”. Jag har mycket mer likvider på ett sparkonto och där arbetar de inte.  Det är en svår situation att se sitt sparande öka och inte riktigt veta hur man ska hantera det.  Hur tänker ni andra? Har ni allt på ert ISK/KF? Har ni en viss oro över det?
Min plan är att köra en sorts KBT, dvs. att sakteligen öka mitt ISK men bara i en sådan fart att jag känner mig lugn.  Jag har ingen maxgräns men antar att vid 5-600k så kommer det kännas lite pirrigt (om jag inte hunnit bli en filbunke till dess, vilket jag finner föga sannolikt).

Kortfattat kan sägas att bolag jag tittar extra på just nu är Byggmax samt Nordea. Kommer ej skriva mer om dem nu, men båda ser inbjudande ut inför 2015.

Avslutningsvis måste jag berätta att det visst blev en Segway samt att jag blev kursetta på den tenta jag skrev förra veckan. Kvällen firas med min stora last: Amarone. Just ikväll blir det denna.
Ps. gissa vad jag kommer göra i helgen (förutom en uppsats i Masterprogrammet)?
Man brukar säga att en bild säger mer än 1000 ord...




2 kommentarer:

  1. Gratulerar till den lyckade tentan! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Känns alltid kul med roliga besked en fredag:)
      Imorrn blir det att bjuda föräldrarna på en grym middag som tack för allt stöd de är i mitt (hektiska/upptagna) liv:)

      Radera