fredag 14 november 2014

Ökat Mekonomen, spöat en tenta, Mr. Green och testat en av nespressos julsmaker.

Idag avverkades den omtalade tentan. Inte så mycket att säga om den förutom att vissa frågor var mer eller mindre lika idiotiska som Rysslans bortförklaringar till såväl spionage i Sverige som landets inblandning i Ukrainakrisen. Hur som helst så kändes den helt okej och jag hoppas jag fortsätter min streak med 0 % U och 100 % G/VG (detta är enda gången det är okej att "gilla" 0 %).

I morse, innan jag lämnade lägenheten, lade jag ett köp i Mekonomen, då jag blivit mycket övertygad om att företaget kommer utvecklas fint kommande tid. En kurs på 190 kr är inte långt borta och kan anses som trolig/befogad. Visst kommer dippar, men 185-190 kr kommer vara dess nivåer innan det är dags för späk.race inför Q4. Detta är i alla fall vad jag tror.
Mitt ökade innehav, på kursen 183,50 kr i Mekonomen, gör att de tidigare 170 aktierna fick ett tillägg av ytterligare 140 stycken. Således har jag 310 aktier till ett marknadsvärde på 57 153 kr, varav 5600 kr är en avkastning. Inte helt fel att observera en fredagskväll likt denna:)
Dock, som jag alltid säger. Måndagen kan bli blodröd och det är viktigt att fokusera långsiktigt! Detta måste jag bli bättre på att praktisera, för det är fortfarande jag blir nervös/spänd när det är röda siffror flera dagar i rad/ofta.

Med det ökade innehavet i Mekonomen är nästan alla pengar satte i arbete. Detta är en kittlande känsla. Ca 400 000 kr är en stor summa!

I måndags, den 10/11, släppte Nespresso sina julsmaker. Jag har varit trogen kund sedan 2007 och testat alla smaker, såväl limited edition som de som tillhör "det vanliga sortimentet". Idag testades "apple-chrunch" och den var...sisådär. Jag har svårt med söta smaker och denna var på gränsen. I morgon, lördag, blir det att testa choklad/mint, vilken  jag hoppas verkligen håller After-Eight-klass. Den tredje är ett kärt återseende från julen 2012 - Hasselnöt.
Än så länge håller jag på de kapslar som tillhör det vanliga sortimentet, där kasar, dakhar samt risetto är favoriterna.

Portföljen nosade på ATH fredagens morgon men kom att sjunka lite under dagen. Dock, den står på en av de högsta siffrorna sedan bloggen startade och jag började med den långsiktiga strategin. 17 000 kr är v. 46:s avslutningssiffra. Värdet har som högst varit 18 600 kr, vilket är mycket fint!
Det är nästan så att man lockas av att sälja och säkra vinsten, men de bolag jag äger ger fina utdelningar. Dock, på ett sätt är det lockande...sälja och hoppas på dipp är ett typiskt "jag-ska-försöka-tajma-marknanden-tänk" och brukar oftast inte gå väl. Men ändå...just den där rösten "men ändå...". Vad säger ni - Vad är bästa medicinen mot den? Vid en snabb uträkning ger alla mina innehav en utdelning på ca 10 000 kr.

Jag hade en order på Mr. Green idag. Den låg på 37,30 kr, vilket aldrig nåddes under dagen. Jag är sugen att ha bolaget som en krydda men överväger också Zalaris, ett bolag jag ämnar att återkomma till. Igår fick jag en trevlig kommentar från Rutger, som skrivit en fin analys/reflektion av Mr Green. Dock kvarstår frågan om aktien fortfarande är en "lekstuga" för traders samt om de klarar av att fortsätta den påbörjade tillväxten?

I morgon kan jag bli ägare till en Segway. Anledningen att jag ämnar köpa en sådan är för att jag vill ha ett transportmedel att pendla med men som är "gratis" i drift. Dock är nya Segway dyrare en smör i Norge men jag har "en polares polare" som pga. kärleksproblem mm. är lite nedstämd och bara vill bli av med sin. Priset jag kan få betala ligger på 11 000 kr, vilket är mycket pengar, men jämför med en moped som även ska ha bensin stup i kvarten.
En rikemans/statuspryl - javisst. Men till detta priset anser jag att funktionen överglänser just "skrytfaktorn", vilket kan tilläggas inte ligger i mitt intresse. Om jag vill skryta har jag andra kvaliteter att då använda.
Jag har ännu inte bestämt mig så vi får se hur det blir med denna. Det är verkligen 50/50, och en stor anledning till att jag överväger att inte köpa är att jag är kluven till om jag verkligen kommer att ha stor användning för den, dess stöldrisk samt att jag är "snål/ekonomisk" av mig och kan säkert övertala mig imorrn om att "Cykel har fungerat mycket bra de första 28 åren i ditt liv, varför skulle det inte kunna fortsätta så?".




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar