måndag 20 juli 2020

StoneCo - Kreditmarknaden & situationen i Brasilien

Jag tror att få, om ens någon, har missat att det råder en pandemi på vår moder jord. Denna har drabbat alla och envar och det har också visats sig att bara för att du är en välutvecklad västnation är det inte ekvivalent med mindre skada. Förvisso har USA Trump, Storbritannien Bojo et cetera, men ändå framkommer att välstånd, pengar, infrastruktur et cetera per automatik inte är att betrakta som skydd när denna farsot sprider sig.

Dock, och detta är ett stort sådant, tenderar mindre utvecklade länder, aka. U-länder/”u-länder”, att drabbas hårdare än snittet och detta kommer vi få se i Afrika, men vi ser det redan nu tydligt i Sydamerika i allmänhet, men i Brasilien i synnerhet. Även här har en ignorant herre till president gjort sitt för att skapa så stor skada som möjligt, likväl är det i detta inlägg irrelevant. Det relevanta är att Brasilien har skadats och det rejält och således kommer detta att synas bland såväl stora som små företag. Vissa kommer att vara relativt opåverkade, såsom MercadoLibre (läs gärna Phantas analys från 2017), som har mer att ”vinna” än vice versa, medan andra kommer att få lida pin.

Ett bolag som jag relativt nyligen tog in och som är verksamma i den virtuella världen är StoneCo, men utan den faktiska och fysiska sådana är de lika utlämnade som tiggaren utanför din lokala ICA-handlare. Jag har tidigare skrivit lite om StoneCo och i det länkade jag även till min vän, Professor Kalkyls, analys (läs gärna detta). I detta inlägg ämnar jag fortsätta skriva ned mina observationer och tankar om Sydamerikas svar på ”PayPal”+” Square”, och som b.la. har Berkshire Hathaway som ägare (nedan bild är från Marketscreener).

Läs vidare på Trade Venue.

Lev väl!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar