Det blåser olika vindar i världen en av de absolut starkaste nu, jämte covid-19, torde vara den som förmedlar ”hållbarhet” och ”miljö”. Som lärare ser jag hur antalet unga människor mer och mer blir och är vegetarianer samt veganer. Det är såklart inte bara unga som är och blir ”gröna”, men mitt fokus i detta inlägg är just de, för de är nästa (konsumerande) generation, som i sin tur kommer att påverka nästa et cetera.
Om du idag är vegan, röstar på Greta (och vill resa en staty till hennes ära), källsorterar och enbart åker kollektivt om du måste (självklart äger du ej något motordrivet fordon) har du minst 3 stjärnor på Nordnets Shareville… eller kanske inte just där, men någonstans i alla fall. Du har garanterat ett par ”likes” på Facebook. Eller Instagram.
Som vegan är det fler råvaror som man ej tillåter sig att äta än vice versa och exempel av förstnämnda är bland annat ägg. Denna råvara är mer eller mindre essentiell inom bakning och är du vegan och besöker ett café eller ett bageri är det snabbt 90 % av allt utbud på menyn som försvinner (iof. spelar detta föga roll, för som när du beställer pizza tar du alltid samma som alltid, eller hur?). Nåväl. Bakning, ägg samt veganism.
Förra våren blev jag tipsad av min goda vän Gustav om ett bolag verksamt i Storbritannien. Detta är ett av de snabbast växande inom sitt segment och dess namn är Cake Box Holdings, vars affärsidé är att skapa och sälja veganska bakverk. De har flera butiker, 133 för att vara exakt, över hela den regndränkta ön och förutom att de kör 100 % veganskt har de som ambition att kunna erbjuda skräddarsydda bakverk efter kundens önskemål. Handla i en fysisk butik kan förvisso anses som ”såååå 2010-tal”, men detta har såklart bolaget tänkt på och följaktligen har de en e-shop där man kan beställa.
Läs vidare på Trade Venue (såklart, likt alltid, ingen affiliatelänk e.d.).
Trevlig helg!
/Cristofer
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar