söndag 18 oktober 2020

Återbesök hos Brookfield Asset Management

 För cirka två år sedan skrev jag en analys om det enorma investmentbolaget Brookfield Asset Management. Det kan ses som Kanadas svar på Berkshire, om än inte med samma antal bolag. Istället för Warre B leds detta anrika bolag av Bruce Flatt, som tidigare blivit hyllad och prisad av Forbes. Beträffande Bruce i allmänhet, men hans – och därmed BAM:s – syn på framtiden är denna video från den 24/6 2020 intressant.

Jag äger sedan tidigare Brookfield Infrasctructure Partners samt Brookfield Renewable Partners, vilka kan ses som två av de fem ben som ryms under BAM:s paraply; infrastruktur, förnyelsebar energi, fond- och värdepappersförvaltning samt fastigheter. Jag valde att ta in dessa främst för att jag lockas av deras breda spridning i såväl bestånd som geografi, dels då de vid inköpstillfället hade en attraktiv direktavkastning därtill sund utdelningsandel, kassa och kassaflöde.

Beträffande BAM har jag länge varit intresserad, men då jag fram tills i år främst har fokuserat på utdelningar har de fått stå kvar på bevakningslistan. När jag nu har uppnått en sorts egenvald kvot om förväntade utdelningar är fokus lite mer, om än ej fullständigt, på lite mer defensiv tillväxt. Detta bedömer jag BAM, med dess över 120 års historik (likt mitt innehav Sofina), svara mot.

Läs vidare på Trade Venue och likt de senaste femtioelva åren är det inga affiliates e.d

Trevlig söndag!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar