lördag 26 februari 2022

Faran är aldrig över & kommer alltid finnas där. Men du kan edgea dig.

Jag är långt ifrån den första att skriva om hur hemskt Rysslands invasion av Ukraina är. Magdalena – är det okej om jag använder det begreppet, ’invasion’? Inte?! Okej, men jag gör det ändå, för det är exakt vad det rör sig om.” I krig finns inga vinnare, bara förlorare. Är en kilometer landmassa värt 100 människors liv? 10? 1? Nej, inget kan ersätta eller ens värdesätta en människa – såväl det rör sig om ett barn eller en vuxen.

Då detta främst är en blogg som riktar sig mot finans och investeringar vill jag först klargöra att jag är bedrövad över den händelse som just nu utspelas framför våra ögon. Alla mina tankar, sympatier och kärlek går till de drabbade i Ukraina. Med det sagt vill jag nu fokusera på den ekonomiska delen av den hemska invasionen (”Magdalena, du kan lämna in en överklagan, men jag försäkrar dig att jag kommer hantera ditt ärende enligt Vogonsk byråkrati”).

Risker på och mot börsen finns alltid. Är det inte fullskaliga krig är det räntor. Är det varken krig eller räntor är det konjunkturer eller redditforum. Börsen är en dramaqueen; ena dagen vaskas champagne, andra dagen tiggs det kopparören i en tom kopp á la Disneys Robin Hood. I torsdags var det många som fick se sina innehav minska med både en- och tvåsiffriga procenttal. Vissa av dem kom, tyvärr, att drabbas av panik – system 1 – och sålde. Andra tvingades sälja för de applicerade belåning. De drabbades således av ”margin calls”, det samtal från banken du allra minst vill ha när blodet rinner som allra mest.

Läs vidare på Trade Venue. All styrka till dig och må du stå stark i tider likt dessa.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar