onsdag 23 februari 2022

Jag vet att jag inte vet.

 En bok jag hoppas och önskar att alla ska läsa är Howard Marks alster The Most Important Thing. Likaså hoppas och önskar jag att det är många av er läsare som prenumererar på hans memo. Sällan är det en bortkastad tid att läsa dessa, som lika sällan är skriva på en kaffekvart och således kräver både tid och energi av läsaren. Emellertid är det som så mycket annat här i livet att med engagemang, avsatt tid och energi blir ofta resultatet bättre än om det höftades fram under ett par minuters slit.

En sak som Marks, och många innan honom, lyfter fram är vikten av att veta att man inget vet. Läs det igen. Jag vet att jag inte vet. Det kan vara jobbigt att acceptera och införliva detta, men du gör dig själv en otjänst om du inte omhuldar det. Vet du, med 100 % säkerhet att, Evolution kommer fortsätta tälja guld i såväl västliga som östlig riktning? Vet du, med 100 % säkerhet, att Investor kommer fortsätta generera ett par procentenheter bättre än index även de kommande femtioelva åren? Vet du, med 100 % säkerhet, att det inte kommer bli en ny bostadsbubbla likt 2008, då alla världens centralbanker nu vet om vilka risker som finns?

Om ditt svar är ”ja” är jag den första att gratulera dig. Då är det egentligen bara att låna så många miljoner dollares som du kan, investera och vänta de fåtal(?) år som behövs för dig att casha hem livet.

Läs vidare på Trade Venue. Då det är sol, lillördag och en dag närmare sommar vill jag önska dig en trevlig dag!

/Cristofer

3 kommentarer:

  1. JaHa. Då kanske det bästa är att starta ett månadssparande i en indexfond. Då slipper man ägna tid åt att fundera kring vad Putin skall göra imorgon eller nästa vecka. Man får fler andelar i fonden när det är billigt och färre när det är dyrt. Givetvis panik säljs det nu och köps när det blivit dyrare. Så har det alltid varit. Sofokles den grekiske dramatikern konstaterade. Den tyngsta sorgen är att inse att vi själva är enda orsaken till alla våra motgångar.:-)

    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars,

      Kloka ord. Dock är min fråga om du gör verkstad av snacket? ;)

      Allt gott och må du njuta av en härlig onsdagsafton.

      /Cristofer

      Radera
  2. Japp. Säljer egentligen ingenting. Har köpt Lundbergs idag. Här rabatten 10% på tillgångarna. Köpt i SEB en direktavkastning på 5% med utdelning i mars känns attraktivt.
    Som jag skrivit tidigare är jag skeptisk till handböcker i börspsykologi helt enkelt för att de flesta absolut inte vill köpa några aktier när börsen faller. Vet inte hur många gånger jag läst ett citat från en känd finansman som lyder. Buy on the sound of cannons sell on the sound of trumets. Vilket låter bra speciellt när börsen står i zenit.
    Vill någon tillämpa detta råd föreslår jag köp av Carnegie Rysslands fond. Här är det väl p/e tal på typ 3 som gäller. Fast jag tror inte det blir ett stort inflöde till fonden:-))Mången investerar mage är nu i uppror.
    MvH Lars

    SvaraRadera