fredag 2 september 2022

Skapa dig din egen historia

 Jag kommer inte ihåg i exakt vilken säsong och i vilket avsnitt av serien House of Cards (läs gärna boken, ty den är läsvärd) som Frank Underwood (Kevin Spacey) sitter med presidenten och tittar på en tavla som hängdes upp i Vita Huset mitt under ett pågående andra världskrig. Inte heller kommer jag ihåg den exakta formuleringen, men jag kommer ihåg dess budskap. Således ber jag om överseende och om Mr. Spacey känner sig kränkt finns ett viralt kränkhetsdokument på Twitter att fylla i. ”Många lever enligt devisen att dels läsa och lära av historien, dels bli en del av den. Jag lever för att skapa mig min egen.” Kort, kärnfullt, radikalt och i vissa örons mått mätt lite ”brutalt”. Således typiskt den karaktär som F. Underwood är.

Jag tror – inte vet – att de kommande 6–24 månaderna kommer vara än mer utmanande och än mer krävande av mig som investerare. Inte bara är det känslor och tillfälliga tankar samt tillfälligt nycker som måste hanteras, utan också att klara av att identifiera de bolag som inte bara kommer att överleva, utan även växa och vinna mark. Kort sagt bli större, bättre och starkare än vad de är idag.

Läs vidare på Trade Venue. Det är fredag och således #TGIF. Jag föreslår att du njuter av den så gott och bäst du kan.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar