onsdag 21 augusti 2024

Investmentbolag med drygt 7,5 % i direktavkastning

 För drygt fem och ett halvt år sedan skrev jag ett inlägg om det belgiska investmentbolaget Groupe Bruxelles Lambert (GBL). Utöver det inlägget har jag även avhandlat dem för Aktiespararna, vilket skedde i en serie inlägg om flera investmentbolag noterade utanför Svea Rikes börslistor. Förutom Groupe Bruxelles Lambert avhandlades även franska Wendel i samma inlägg och därefter Exor och Prosus i denna länk, vilka följdes av kanadensiska Brookfield och franska Eurazeo, tillgängliga på denna länk

Utöver ovan nämnda finns än fler investmentbolag, såsom amerikanska Berkshire Hathaway, schweiziska BB Biotech, men också HBM Healthcare, portugisiska Sonae, som bland annat återfinns i Kavaljer Investmentbolagsfond, som kan adderas. Ska begreppet ”investmentbolag” vidgas och mer närma sig konglomerat kan även koncerner såsom Fairfax, Danaher och LVMH plussas på.

Jag köpte på mig aktier i Groupe Bruxelles Lambert under Coronaraset våren 2020 utifrån bedömningen att bolaget hade en stark historik, var storägare i flera starka bolag, hade en bra och intressant exponering samt hade en lika stark finansiell ställning, där såväl utdelningar som återköp gjordes. Beträffande dessa har bolaget återköpt aktier till en summa om €2,75 miljarder sedan 2018. Aktiestocken har därmed minskat med cirka 13 %.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en härlig lillördag!

/Cristofer

2 kommentarer:

  1. Bra! Alltid intressant när man går tillbaka och analyserar vad som gick mindre bra, och vad som sedan leder fram till försäljningen. Inte ofta det sker.
    Själv pköpte jag Kinnevik med en 40 procentig rabatt. Tele 2 fanns ju alltid som en kassako. Sedan såldes Tele 2, och bolaget fick pengar i kassan blir väl utdelningar eller återköp tänkte jag blev inget av det. Jag fick sälja utvecklingen blev annorlunda än jag trott.
    Mvh Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars och tack för din kommentar!

      Det stämmer - process och ständigt ifrågasättande av tidigare analyser är essentiellt för att undvika förlust av kapital.
      Kinnevik sålde jag när nya vd:n tillträdde och debaclet med Millicom.

      Allt gott,
      Cristofer

      Radera