tisdag 6 augusti 2024

Storebrand Sverige PLUS SEK B – 5 % i direktavkastning

 För lite mer än en vecka sedan skrev jag om den utdelande fonden Storebrand Sverige SEK B, som har som ambition att årligen dela it motsvarande 5 % i direktavkastning. I takt med att index stiger, stiger även dess utdelning. Det är något förenklat, men i sak är det som så det har och högst sannolikt kommer att se ut. Index stiger med drygt 4 % ett år och fondens utdelning kommer således öka med ungefär detsamma. Såklart gäller också vice versa. Över en längre tid går det fler bra och positiva år på de sämre och negativa sådana och således torde utdelningen över tid vara stigande.

Jag var idag, den 6 augusti, i ytterligare ett trevligt samtal med förvaltaren, Andreas Poole, för Storebrand Sverige samt den som i detta inlägg kommer avhandlas. Det var ett trevligt samtal och jag fick mig berättat hur de stämmer av med årets utdelningsnivå. Kort och enkelt kallas det till ett styrelsesammanträde i april där procentsatsen sätts. För Storebrand Sverige SEK B, Storebrand Sverige Plus SEK B, Storebrand All Countries SEK B och ett par till är procentsatsen – direktavkastningen - 5 %. Beträffande Storebrand Low Volatility SEK B är procentsatsen 6 %. Nämnda sätts mot den andelskurs som är gällande vid avstämningsdagen, som historiskt har varit i början av juni. 

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig allt gott!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar