Software as a service (SaaS) har
länge varit modeordet framför övriga och då jag
skrev om IBM lyfte jag även fram det som jag tror kommer att överta tronen:
Blockchain as a Service (BaaS). Dock tycks även ett nytt begrepp födas under
detta intressanta räkenskapsår vi har kommit att benämna 2019 – CaaS. Då jag
utgår från att fantasin må vara stor hos dig, men kanske inte riktigt på Carol
Lewis-nivå skall jag hjälpa dig: Clothes as a Service.
Hennes och Mauritz, men även
Something borrowed, Gina Tricot med flera, har nu börjat testa hur ett
erbjudande om att kunder kan hyra kläder mot en viss kostnad, vilken ännu inte
har kommunicerats. I H&M:s fall kommer erbjudandet att rikta sig till
medlemmar, som kommer erbjudas att hyra utvalda plagg från Conscious
Exclusive-kollektioner och detta kommer först att testas på flaggskeppsbutiken
vid Sergels Torg.
Några som redan har kommit igång är
det amerikanska Express
Inc., som tycks ha en fungerande affärsmodell, där kunden betalar $69(!) i
månaden. På deras hemsida kan man läsa om hur deras affärsmodell fungerar och
tydligen tycks de går runt på det. Utöver nämnda finns även Rent the Runway, som tycks ha en
nästintill identisk struktur likt Express Inc. Detta bolag har ett börsvärde +$1
miljard, efter att ha tagit in $125 miljoner i en emission. VD, Jennifer Hyman,
har sagt att hon ämnar göra sitt bolag till Amazon Primes motsvarighet – ”Amazon
Prime of Rental” (källa: Business
Insider).
Denna del av de många erbjudanden
som H&M med flera börjar att lansera kommer med en smak om ömsom vin, ömsom
vatten. Förvisso är det positivt att det kan bli en cirkulär kedja mellan
säljare och köpare, men frågan är om detta inte kommer att leda till en ännu
större konsumtionshets? För många individer är det viktigt att ständigt hålla
sig à jour med det senaste modet och kan man ständigt byta sin garderob, och
detta med hjälp av en ”personal shopper (extra kostnad?), kan det leda till en
ökad konsumtion. Med konsumtion menas inte ett köp, ut ett ”hyr”. Förvisso kan
bolagen få tillbaka sina kläder och med det återanvända dem dels genom att hyra
ut dem igen, dels genom att kassera dem och sedan skapa nya tygstycken. Det jag
ställer mig frågande till är om den miljövänliga nyttan i sådana fall blir så
stor(?).
I en tid där sociala medier spelar
en sådan stor roll att det som Black Mirror (S03 E01)
gör satir av snart är en realitet, kan uthyrning av kläder snarare bli
motsatsen till det som de är ämnade till. Om de nu är ämnade till mindre
konsumtion, ty, som Keyser Söze sade, är djävulens största trick att övertyga
människan om att denne ej existerar. Kan detsamma sägas om textilbolagen? Utåt
försöker de ge sken av att vara miljöns främsta kämpe á la Greta, medan de
egentligen ämnar att enbart öka sin försäljning, kosta vad det kosta vill?
H&M:s flaggskeppsbutik öppnar
inom en snar framtid och det skall bli mycket intressant att följa hur detta
projekt går. Vad tror du – är ”CaaS” här för att stanna, eller är det en
tillfällig hause, likt tamagotchi
var anno 1996?
Min affärsidé om uthyrning av barn kanske kan bli allt aktuellare?
SvaraRaderaTesta att vara förälder en dag eller bli helg förälder - hyr då ett barn.
RB
Hej RB,
RaderaFörstår hur du menar med vad du skriver, men riksen är att någon tolkar det fel.
Jag tror mig tolka detta rätt och ja - det finns föräldrar som jag tror inte visste tillika förstod vad de gav sig in på. Dessa skulle nog behöva "testa" innan.
Önskar dig allt gott!
/Sofokles
Hyr en kvinna, hyr ett barn. Ser redan rubrikerna framför mig. För att inte tala om alla polisutredningar som kommer att göras kring när barn lämnas ensamma med okända män.
Radera