måndag 4 november 2019

Först Saas. Sedan BaaS. NU... CaaS?


Software as a service (SaaS) har länge varit modeordet framför övriga och då jag skrev om IBM lyfte jag även fram det som jag tror kommer att överta tronen: Blockchain as a Service (BaaS). Dock tycks även ett nytt begrepp födas under detta intressanta räkenskapsår vi har kommit att benämna 2019 – CaaS. Då jag utgår från att fantasin må vara stor hos dig, men kanske inte riktigt på Carol Lewis-nivå skall jag hjälpa dig: Clothes as a Service.

Hennes och Mauritz, men även Something borrowed, Gina Tricot med flera, har nu börjat testa hur ett erbjudande om att kunder kan hyra kläder mot en viss kostnad, vilken ännu inte har kommunicerats. I H&M:s fall kommer erbjudandet att rikta sig till medlemmar, som kommer erbjudas att hyra utvalda plagg från Conscious Exclusive-kollektioner och detta kommer först att testas på flaggskeppsbutiken vid Sergels Torg.
Några som redan har kommit igång är det amerikanska Express Inc., som tycks ha en fungerande affärsmodell, där kunden betalar $69(!) i månaden. På deras hemsida kan man läsa om hur deras affärsmodell fungerar och tydligen tycks de går runt på det. Utöver nämnda finns även Rent the Runway, som tycks ha en nästintill identisk struktur likt Express Inc. Detta bolag har ett börsvärde +$1 miljard, efter att ha tagit in $125 miljoner i en emission. VD, Jennifer Hyman, har sagt att hon ämnar göra sitt bolag till Amazon Primes motsvarighet – ”Amazon Prime of Rental” (källa: Business Insider).

Denna del av de många erbjudanden som H&M med flera börjar att lansera kommer med en smak om ömsom vin, ömsom vatten. Förvisso är det positivt att det kan bli en cirkulär kedja mellan säljare och köpare, men frågan är om detta inte kommer att leda till en ännu större konsumtionshets? För många individer är det viktigt att ständigt hålla sig à jour med det senaste modet och kan man ständigt byta sin garderob, och detta med hjälp av en ”personal shopper (extra kostnad?), kan det leda till en ökad konsumtion. Med konsumtion menas inte ett köp, ut ett ”hyr”. Förvisso kan bolagen få tillbaka sina kläder och med det återanvända dem dels genom att hyra ut dem igen, dels genom att kassera dem och sedan skapa nya tygstycken. Det jag ställer mig frågande till är om den miljövänliga nyttan i sådana fall blir stor(?).

I en tid där sociala medier spelar en sådan stor roll att det som Black Mirror (S03 E01) gör satir av snart är en realitet, kan uthyrning av kläder snarare bli motsatsen till det som de är ämnade till. Om de nu är ämnade till mindre konsumtion, ty, som Keyser Söze sade, är djävulens största trick att övertyga människan om att denne ej existerar. Kan detsamma sägas om textilbolagen? Utåt försöker de ge sken av att vara miljöns främsta kämpe á la Greta, medan de egentligen ämnar att enbart öka sin försäljning, kosta vad det kosta vill?

H&M:s flaggskeppsbutik öppnar inom en snar framtid och det skall bli mycket intressant att följa hur detta projekt går. Vad tror du – är ”CaaS” här för att stanna, eller är det en tillfällig hause, likt tamagotchi var anno 1996?



3 kommentarer:

  1. Min affärsidé om uthyrning av barn kanske kan bli allt aktuellare?

    Testa att vara förälder en dag eller bli helg förälder - hyr då ett barn.

    RB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej RB,

      Förstår hur du menar med vad du skriver, men riksen är att någon tolkar det fel.
      Jag tror mig tolka detta rätt och ja - det finns föräldrar som jag tror inte visste tillika förstod vad de gav sig in på. Dessa skulle nog behöva "testa" innan.

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera
    2. Hyr en kvinna, hyr ett barn. Ser redan rubrikerna framför mig. För att inte tala om alla polisutredningar som kommer att göras kring när barn lämnas ensamma med okända män.

      Radera