tisdag 18 februari 2020

SAS och "det skandinaviska"

Ett något onödigt inlägg och även om jag är medveten om att det bara är att vända andra kinden till, valde jag att skriva ned lite reflektioner. SAS och deras reklamvideo blev förra veckan mycket omdiskuterat och... ja, är det inte ICA som "vi klagar på allt och alla"-maffian ger sig på, är det flygbolag. Nåväl - ett litet inlägg har producerats och hela detta hittar du på Trade Venue. Nedan är bara ett litet utkast.

Det är sällan jag kommer på mig själv att skriva mer "innehållslösa" inlägg, där det mer är fokus på att raljera än att faktiskt komma med något av värde. Dock händer det och antingen är det ett tecken på att jag börjar bli gammal , eller så beror det på att jag finner hela situationen så banal att jag inte kunde undvika att dryfta den. Ju mer jag nu, i efterhand, reflekterar över det undrar jag om inte även jag tillhör en sorts "maffia" som det nedan hänvisas till...
”What is truly Scandinavian?”. Ja, den frågan tror jag att vi alla, dagligen, går och reflekterar över, för genast var ICA-Stammis-maffian, du vet – de som höll på att bryta ihop inför envar kvällsblaska för ett par veckor sedan, då ICA gick ut med att de skulle göra om sitt bonussystem för stamkunder, ute och gormade. SAS svarade med att först ta bort den omtalade reklamfilmen för att sedan, under samma dag(!), lägga upp den igen. Detta om något visar vad som är skandinaviskt, eller i alla fall svenskt; först tycks de göra en pudel och sedan tar de tillbaka denna hund.

Må du ha en härlig och givande dag!
/Sofokles

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar