fredag 28 februari 2020

Åskådaren

Fredagskänsla, en sjunkande börs och rubriker om "panik" - ytterst sällan detta infinner sig och hur skall man agera? Svaret är beroende av många faktorer, såsom placeringshorisont, ålder, syfte et cetera och här kan alla enbart gå till sig själva. Hur jag gör diskuterar jag i dagens inlägg, vars hela innehåll du kan läsa på Trade Venue.

Hur lång tid har du verkat på börsen? En dag? En vecka? Ett år? 10 år? 20 år? Sannolikheten är större att ju mindre tid som du har varit exponerad mot börsen, desto högre grad av orostankar, obehag, beslutsångest och/eller kanske till och med panikkänslor har du. Hur hemskt det än låter är detta ”normalt” och jag var själv en av dem som tidigare hade svårt att se nedgångar som köptillfällen (låt oss bortse från om det är REA nu, eller bara ”rea”).
Jag valde att ta tag i detta; att läsa, studera och reflektera… för att sedan applicera. Nej, det är inte lätt och ja, det är lätt att snacka, men desto svårare att skapa verkstad. Likväl har du inget alternativ om du inte ämnar lägga dig ned och sedan ligga kvar där. Att sälja med förlust, köpa tillbaka dyrare och sedan upprepa till det sista myntet har lämnat kontot? Är det ett bättre alternativ?

"[...]jag slår mig ned på läktaren med mitt anteckningsblock, likt en talangscout[...]"


Trevlig helg!
/Sofokles

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar