onsdag 22 april 2020

Belgisk choklad som kan bli välsmakande?

Lillördag och vad passar bättre än ett inlägg om.... en belgisk chokladpralin? Jag skrev om detta belgiska investmentbolag för nästan exakt ett år sedan och nu har bolaget hamnat i min väska, eller?
Hela inlägget finns att läsa på Trade Venue och nedan är bara ett utdrag.

För nästan exakt ett år sedan skrev jag ett inlägg om det belgiska investmentbolaget Groupe Bruxelles Lambert (GBL). Sedan dess har bolaget funnits på min bevakningslista och under de senaste veckorna har jag tagit en första position i detta intressanta bolag.
Jag har länge tittat på bolag såsom Adidas, Nike med flera därtill har alltid såväl franska Total (som jag har skrivit om tidigare) som franska Pernod Ricard lockat. Nu får jag, förutom Nike, dessa bolag och många fler och allt till en substansrabatt om cirka 25 %.
Förvisso är GBL inget Investor när historik granskas, men det som lockar mig här är dels innehaven, dels att de historiskt har klarat av att disponera och förvalta sina investerares pengar tillika förtroende på ett mycket tilltalande sätt. Att de därtill har en extremt sund finansiell ställning, med en negativ nettoskuld om cirka 45 % och en soliditet på 68 % gör att jag bedömer bolaget stå väl rustade för mer skakiga tider framöver (data från Börsdata).
Allt gott!
/Sofokles

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar