fredag 3 april 2020

Banker på andra sidan pölen - köpvärda?

Jojo. Vilka minnen denna leksak ger, men frågan är om inte nuvarande jojobörs kommer att ge än tydligare och starkare minnen? Under dessa tider som råder är amerikanska banker tappat rejält i fallhöjd och jag har börjat att titta på dem. Hela inlägget om detta står att läsa på Trade Venue och nedan är bara ett litet utdrag.

Vad har JPMorgan Chase, Bank of America, Wells Fargo & Company samt Citigroup gemensamt, förutom att de är bland de fyra största börsnoterade bankerna i USA? Det finns säkert många svar, men det jag främst syftade till är att de har slaktats än mer än många andra bolag sedan 21/2 2019. Faktum är att de just nu är nere på värderingar som inte sätts sedan WW2…
Är detta rationellt? Det kan jag inte uttala mig om, då jag inte har analyserat dem så noga, utan har mer studerat dem via Börsdata samt läst diverse artiklar på Motley Fool och skummat årsredovisningar från 2019 samt 2007-2009. 
Jag har aldrig tidigare tittat noggrant på bankerna och detta beror på flera anledningar, men den främsta att jag redan ligger tung i denna sektor via mina exponeringar mot alla de fyra svenska storbankerna, men också mot Bank of Nova Scotia. Därtill har jag även Resurs samt diverse försärkingsbolag, såsom Admiral Group, Sampo och Axa.
Trevlig helg!
/Sofokles

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar