fredag 22 januari 2021

Till mitten hunnen" - är jag där jag vill?

 ”Till mitten hunnen på vår levnads vandring”. Med b.la. dessa ord inleds Dantes välkända komedi – den gudomliga. Det sågs vid den tiden som vedertaget att en normal livslängd var 70 år och när Dante ska söka sin kära Beatrice har han alltså nyss hunnit fylla de 35. För oss, som lever under det moderna 2020-talet, är 70 den nya pensionsåldern – det är nu kryssningar skall avverkas, barnbarn tas med till Disneyland, trädgårdar skall påtas, kafferep hållas et cetera.

De två efterkommande verserna från den erkända skalden låter säga: ”hade jag i en dunkel skog gått vilse / och irrat bort mig från den rätta vägen”. Är det en tidig fyrtioårskris? Var det saknaden av allierade, hans kärlek samt de hot han fick från de styrande i Florens? Svaret är inte entydigt och likt ofta ligger det hos läsaren att själv tolka.

När jag nu, denna fredag den 22/1, bara är ett par timmar från att göra Dante sällskap ställer jag mig frågan om jag är vilsen. Är jag där jag innerst inne vill vara? Har jag åstadkommit det som jag velat tillika önskat? Har jag varit den människa som jag vill vara? Det är inga lätta frågor.

Läs vidare på Trade Venue.

Likt alltid önskar jag dig en härlig och avkopplande helg!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar