onsdag 28 december 2022

Alla säger Q2-Q3 + nytt innehav

I olika medier har jag fått höra hur många bedömer kommande börsår bestå av två delar. Den ena är våren, där börsen kommer vara extra mycket volatil fram till augusti/september, det vill säga mellan Q2-Q3. Denna kommer sedan följas av en mer mindre betungande börs där mycket(?) av alla de utmaningar som nu föreligger har nått sin topp. Dels bör det ha blivit mer översiktligt om energi och kvarstående flaskhalsar (de som redan nu tycks vara näst intill ett minne blott), dels bedömer dessa ”många” att det här bör ha kommit till en slutgiltig topp kring inflation och räntor. Vissa länder kommer vara före, men som grupp och som en helhet bedömer flera att det kring sensommaren bör vara mer översiktligt.

Om detta kommer att realiseras vet inget om och jag kan enbart läsa, konstatera vad som kommuniceras och därefter välja hur jag förhåller mig till det. På ett sätt spelar det mig föga roll om trendskiftet kommer månad Y eller månad X, då jag mer fokuserar på bolagen och deras utveckling, kommunikation et cetera. Absolut tar jag hänsyn till makro, men jag grundar icke investeringsbeslut på det.

Läs vidare på Trade Venue. Då detta är sista inlägget för 2022 vill jag önska dig ett gott avslut och ett gott nytt år. Med hopp om återseende 2023!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar